دین و اندیشه

تعریف انتظار فرج

پرسش و پاسخ

سلام یکی از نویسندگان شل اعتقاد وقتی به حدیث ( انتظروا الفرج و لاتاسوا… مولا امیر المومنین ع) رسید، در شبکه اجتماعی خاصی ادعا کرده ربطی به امام زمان عج ندارد !! و فقط به گشایش معمول در زندگی مورد نظر ان بزرگوار بوده است.خواهش می کنم چند دلیل استوار برای پاسخ گوی به این شخص ارایه بفرمایید.اجرکم عندالله.

پاسخ کوتاه:
بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۸ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۱۰ امام سجّاد علیه السلام فرمود: «انتظار الفرج من اعظم الفرج» بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲، ح ۴ امام کاظم علیه السلام هم فرمود: «انتظار الفرج من الفرج» چنان که امام على علیه السلام فرمود: «افضلُ عبادة المؤمن انتظار فَرج الله» بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۴۶

در روایات شیعه، عبارت و اصطلاح بسیار لطیف و مناسبى براى انتظار در نظر گرفته شده و آن «انتظار فرج» است. فرج، به معناى نصرت و پیروزى و گشایش گره هاى زندگى از جانب خداوند است. مقصود از انتظار فرج، انتظار دگرگونى مثبت و گسترده در زندگى بشر و زدوده شدن ناکامى ها و نابسامانى ها از چهره غمزده جامعه انسانى است و پیروزى حکومت عدالت گستر و معنویت گراى مهدوى بر دولت هاى شرک و کفر و ستم است.در روایات، توصیه هاى فراوانى در مورد انتظار فرج و ارزش، و فضیلت هاى بى شمار آن شده است.پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آن را برترین اعمال و عبادات مى داند: «افضلُ اعمال امّتى انتظار الفرج من اللّه عزّوجل»؛ بحارالانوار، ج 52، ص 128. ؛ «انتظار فرج (و گشایش) از جانب خداى بلند مرتبه، برترین عمل امت من است» و نیز مى فرماید: «افضل العبادة انتظار الفرج»؛
معجم احادیث الامام المهدى، ج 1، ص 268. ؛
«با فضیلت ترین عبادات، انتظار فرج است».
حضرت على علیه السلام نیز آن را محبوب ترین اعمال در نزد خداوند و منتظر فرج را، همانند شهید راه حقّ مى داند:
«انتظروا الفرج و لاتیأسوا من روح الله فاِنّ احبَّ الاعمالِ الى اللّه عزّوجلّ انتظارُ الفرجَ الآخِذُ باَمرنا مَعَنا غداً فى حظیرة القدس و المنتظر للفرج کمُتشَحّط بدمه فى سبیلِ اللّه»؛
بحارالانوار، ج 53، ص 123. ؛
«منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نشوید که محبوب ترین اعمال نزد خداوند – عزّ و جل – انتظار فرج است. کسى که پذیراى امر ما باشد، فردا(ها) در «حظیرة القدس» با ما است و کسى که منتظر فرج باشد، مانند کسى است که در راه خدا، به خون خود آغشته گشته است».
امام جواد علیه السلام آن را با فضیلت ترین و راه گشاترین امور مى داند:
«اَفضَلُ اعمالِ شیعتنا انتظارُ الفَرَج مَن عَرَف هذ الامرَ فقد فُرِّج عَنه بانتظاره»؛
بحارالانوار، ج 52، ص 110. ؛
«برترین عمل شیعیان ما انتظار فرج است. هر کس این امر را بداند و آن را بشناسد، با همین انتظار در کارش گشایش و فرج مى شود».
امام هادى علیه السلام به روشنى معناى فرج را – که همان انتظار ظهور مهدى موعود است – توضیح مى دهد.
على بن مهزیار مى گوید: نامه اى به امام هادى علیه السلام نوشتم و از ایشان درباره «فرج» پرسیدم ؛ حضرت فرمود:
«اذا غابَ صاحبُکم عن دارالظّالمین فتوقّعوا الفرج»؛
کمال الدین، ج 2، ص 380، ح 2. ؛
«هر گاه امام شما از بین ظالمان و ستمگران مخفى شد، چشم به راه فرج باشید».
امام صادق علیه السلام نیز حالات شیعیان در دوران غیبت و انتظار گشایش و فرج را چنین بازگو مى فرماید:
«نزدیک ترین جایى که خداى متعال به بندگانش هست و نیز بیشترین زمانى که از ایشان راضى است، وقتى است که حجّت الهى را از دست بدهند و او بر ایشان ظاهر نشود و جایش را ندانند ؛ در عین حال یقین دارند که آن حجّت باقى است و باطل نشده است. پس در آن هنگام، هر صبح و شام، منتظر فرج باشید…»
همان، ص 337، ح 10..

برآیند این روایات آن است که عموم مردم جهان – به خصوص شیعیان – باید منتظر ظهور و قیام مهدى موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف باشند که از سراپرده غیبت بیرون آید.
انتظار فرج، در واقع نوعى آمادگى و استقبال از نیکى ها است. آمادگى براى تلاش و حرکتى مداوم و کوششى خستگى ناپذیر همراه با تهذیب نفس، پاک زیستن، حقّ خواهى و دور ماندن از زشتى ها و آلودگى ها…
به همین جهت وقتى ابوبصیر از امام صادق علیه السلام پرسید :
فرج کى خواهد بود؟
آن حضرت فرمود:
«یا ابابصیر و انت ممّن یرید الدّنیا؟ مَن عرف هذاالامر، فقد فرج عنه لانتظاره»؛
کافى، ج 1، ص 371. ؛
«اى ابوبصیر! تو هم از کسانى هستى که دنیا را طلب مى کنند؟ آن کس که قیام امام را بشناسد، براى او به جهت انتظارش فرج شده است».
بر این اساس، انتظار فرج، فراتر از انتظار معمولى است ؛ یعنى انتظارى همراه با آگاهى، بصیرت، درایت، معنویت، آمادگى، حق گرایى، عدل خواهى و… به عبارت روشن تر، انتظار فرج، شناخت حق و شناختن رهبر و امام حقّ و انتظار یارى رساندن به او است. چنین شخصى در غیبت امام، چنان رفتار مى کند که گویا در زمان ظهور و حضور او زندگى مى کند. به همین جهت شیعه تمامى دشوارى ها و کاستى ها را پشت سر نهاده و از خطر انقراض و زوال به دور مانده است. این نوع انتظار است که داراى فضیلت و ارزش بى شمارى است.
امام سجّاد علیه السلام فرمود: «انتظار الفرج من اعظم الفرج»؛ بحارالانوار، ج 52، ص 122، ح 4. ؛ «انتظار فرج، خود از بزرگ ترین گشایش ها است».
امام کاظم علیه السلام هم فرمود: «انتظار الفرج من الفرج»؛
الغیبة طوسى، ص 459. ؛
«انتظار فرج، نشانه فرج و گشایش است».
به صراحت مى توان گفت: از مهم ترین رازهاى نهفته بقاى تشیّع همین روح انتظارى است که کالبد شیعه را آکنده ساخته و پیوسته او را به تلاش، کوشش، جنبش و جوشش وا مى دارد.
«انتظار»، ظرفیت و توانایى فراوانى براى تحقّق جامعه آرمانى اسلام ایجاد مى کند و رفتارها و برنامه ها را بدان سمت سوق مى دهد.
این والاترین عبادت و بهترین عمل است ؛ چنان که امام على علیه السلام فرمود:
«افضلُ عبادة المؤمن انتظار فَرج الله»؛
بحارالانوار، ج 52، ص 146. ؛
«بهترین عبادت مؤمن، انتظار کشیدن فرج خداوند است». به طور خلاصه مؤلّفه هاى زیر را مى توان از «انتظار فرج» برداشت کرد:
1. تلاش و کوشش براى پیشرفت و ترقّى ؛
2. اصلاح طلبى و امید به زندگى بهتر (گشایش در امور) ؛
3. نفى وضع موجود (ظلم و بى عدالتى، فساد و تباهى) ؛
4. طرد و عدم پذیرش حکومت هاى سیاسى (نامشروع دانستن آنها) ؛
5. قیام و انقلاب و نهضت مداوم و فعّال ؛
6. ضرورت تشکیل حکومت هاى دینى و مشروع ؛
7. عدم انقیاد و سازش در برابر جبّاران و مفسدان و…
براى مطالعه بیشتر ر.ک: نگارنده، مقاله انقلاب و انتظار، فصلنامه انتظار، ش 2، ص 130..

تعریف انتظار فرج

guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا