دین و اندیشه

حکم مراجعه به دعانویس

پرسش و پاسخ

سلام روزتون بخیر آیا مراجعه به دعا نویس برای ازدواج گناهه؟

پاسخ کوتاه:
در ادامه به نظر برخی از مراجع تقلید در خصوص مراجعه به دعانویسان اشاره می کنیم: آیت الله العظمی سیستانی(دام ظلّه): «مراجعه به دعانویس اشکال ندارد ولی سحر و جادو جایز نیست» آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره): «نوشتن دعاهایی که با دلیل معتبر از ائمه معصومین(علیهم السلام) نقل شده و اجرت گرفتن در مقابل آن، اشکال ندارد ولی مراجعه به فال گیرها یا دعانویسانی که به صورت های مختلف از منابعی که اعتبار شرعی ندارد، نقل می کنند یا می نویسند، جایز نیست و پول گرفتن این گونه، اکل مال به باطل و حرام است» آیت الله العظمی امام خامنه ای(دام ظلّه): «دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکالی ندارد» آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دام ظلّه): «نوشتن دعاهایی که از حضرات معصومین (علیهم السلام) رسیده و در کتب معتبر موجود است، اشکالی ندارد، ولی دعانویسی حرفه ای که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتاب هایی که به آن استناد می کنند، اعتباری ندارد» آیت الله العظمی علوی گرگانی(ره): «دعانویسی از نظر شرعی اشکال ندارد ولی فال گیری و جن گیری مورد تایید نیست


این را بدانید که اصل مسئله دعانویسی مورد تأیید اسلام است، در زمان اهل بیت (علیهم السلام) افرادی به آن بزرگواران مراجعه می کردند و برای نیازهای مختلف مادی و معنوی خودشان از آن حضرات (علیهم السلام) کمک می خواستند و ائمه (علیهم السلام) نیز به آن افراد دعای خاصی می دادند؛ با این اوصاف، اصل دعانویسی البته اگر توسط شخص مهذّب و خودساخته ای و از دعاهای مأثوره و دارای سند قطعی صورت بگیرد، مورد تأیید اسلام است، اما در خصوص مراجعه به دعا نویس های قلابی و حرفه ای، رمال ها که امروزه در جامعه ما رواج دارد و شغل عده ای افراد شیاد و سودجوست، صحیح نیست و طبق نظر مَراجع معظم تقلید مراجعه به چنین افرادی برای دعانویسی جایز نیست و نباید به آنها رجوع کرد و پولی به آنها بپردازید. باید توجه داشته باشیم که اکثر افرادی که ادعای دعانویسی در جامعه دارند و رمالی می کنند و سرکتاب باز می کنند. دعانویس واقعی نیستند و متخصص امر دعانویسی محسوب نمی شوند و غالب این افراد حتی کمترین تحصیلات دینی که لازمه امر دعانویسی است را ندارند و به تجربه ثابت شده که غالب این افراد شیاد، مکار و دکان دار هستند و حقیقتاً چیزی جز آداب و رسوم موهوم ظاهری و مردم فریب ندارند و نیز دعاهایی را که می نویسند دعاهای ماثوره از اهل بیت (علیهم السلام) نیست و اکثراً ساختگی و من درآوردی است؛ در نتیجه اگر دعانویسی که خود عالم و عامل به دین است و دعایی را که در کتب روایی ما آمده است و از اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده است را بنویسد می توانیم از نگاه دینی این دعا را مورد تایید بدانیم و آن را به کار ببندیم، ولی اگر دعای نوشته شده دعای مورد تأیید کتب روایی و ادعیه معروف نباشد نمی توانیم این دعا را دعای مورد تایید دین بدانیم و استفاده از آن را مجاز اعلام کنیم.از یک فال گیر، رمال و یا دعانویس که امروزه غالباً قلابی و شیّاد هستند انتظاری بیش از این نمی رود که اموری را به سحر و جاور و بسته شدن بخت و مانند آن نسبت دهند و بگویند: «من سحر و جاور را باطل می کنم و …» تا با این روش افراد را الکی امیدوار سازند و پول های بی شمار و هنگفتی را به جیب بزنند و افراد و خانواده هایی را سرکیسه کنند. با این اوصاف، نه آنها توانایی ابطال سحر را دارند و نیز ما باید به این گونه افراد شیاد مراجعه کنیم و در دام آنها بیفتیم و پولی به آنها پرداخت کنیم. این گونه دعانویسان قلابی با بیان برخی کلیات قابل منطبق بر زندگی مردم، مراجعان خود را می فریبند و آن را سرکیسه می کنند.
به نظر می رسد فردی که شما به او مراجعه کرده اید از دعانویسان قلابی است؛ چون راهکارهای وی با آموزه های دینی تناسب و همخوانی ندارد و در منابع دینی معتبر چنین راهکارهایی وجود ندارد.
در ادامه به نظر برخی از مراجع تقلید در خصوص مراجعه به دعانویسان اشاره می کنیم:
آیت الله العظمی سیستانی(دام ظلّه):
«مراجعه به دعانویس اشکال ندارد ولی سحر و جادو جایز نیست. سحر و جادو از محرمات و معاصی کبیره است و جایز نیست.»
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره):
«نوشتن دعاهایی که با دلیل معتبر از ائمه معصومین(علیهم السلام) نقل شده و اجرت گرفتن در مقابل آن، اشکال ندارد ولی مراجعه به فال گیرها یا دعانویسانی که به صورت های مختلف از منابعی که اعتبار شرعی ندارد، نقل می کنند یا می نویسند، جایز نیست و پول گرفتن این گونه، اکل مال به باطل و حرام است. والله العالم.»
آیت الله العظمی امام خامنه ای(دام ظلّه):
«دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکالی ندارد. اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهم السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرک جستن به آنها اشکالی ندارد؛ همان گونه که تبرک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم (علیه السلام) باشند، اشکالی ندارد.»
آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دام ظلّه):
«نوشتن دعاهایی که از حضرات معصومین (علیهم السلام) رسیده و در کتب معتبر موجود است، اشکالی ندارد، ولی دعانویسی حرفه ای که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتاب هایی که به آن استناد می کنند، اعتباری ندارد. این امر اگر چه ممکن است ولی شرعا جایز نیست و بسیاری از مدعیان آن، افرادی دروغگو یا خطاکارند.»
آیت الله العظمی علوی گرگانی(ره):
«دعانویسی از نظر شرعی اشکال ندارد ولی فال گیری و جن گیری مورد تایید نیست؛ البته دعانویسی که فعلا در مملکت ما رواج دارد و بیشتر افراد کلاهبردار به این امر مشغول هستند، جایز نیست زیرا بسیاری از آنها معلومات کافی در این امر ندارند و گرفتن چنین پول هایی هم خالی از شبهه نیست و ما نباید خودمان را در معرض سوءاستفاده این گونه افراد قرار دهیم.»

حکم مراجعه به دعانویس

دیدگاه شما برای ما ارزشمند است

نظر شما چیه؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم *

دکمه بازگشت به بالا