دین و اندیشه

حکومت مستضعفین

پرسش و پاسخ

چرا شیعیان دایما در ضعف و سستی و مورد ظلم بودند؟اما اهل بدعت صدر قدرت بودند مانند صلاح الدین ایوبی و … ایا این به این معنی است که خدا یاور ما نیست؟
۲.الان که ما در زمان قدرت شیعیان هستیم برابر هستیم با کسانی که در هنگام ظلم علیه شیعه بودند و اذیت شدند؟
۳.روایاتی وجود دارد که شیعه در اخرالزمان به قدرت میرسد؟

پاسخ کوتاه:
ضعف و سستی واژه هایی کلی هستند . گاهی یک قدرت ظالم و حاکم از شیعه ای با دست خالی میترسد و او را تحت شکنجه و استخفاف و تحقیر قرار میدهد . نصرت الاهی نابود نمودن آن ستمگر و اضمحلال قدرت اوست . شیعه روزگاری شاید به تعداد انگشتان یک دست نبوده ولی حقانیتش به نصرت الهی چنان رعب و وحشتی در دل مستکبرین انداخته که هر نوع مبارزه و ظلم در حق شیعه روا نموده و کوتاهی ندارند. اما پیروزی شیعه نتیجه کار میشود . البته قرار نیست یک شیعه سر در گریبان ایستد و از خود دفاعی ننماید . یک شیعه یا حکومت شیعی نمیتواند ظالم باشد یا ظلم را بپذیرد . به دیگری ظلم نخواهد نمود و از ظلم اجتناب دارد .
«آخرالزمان» اصطلاحی رایج در فرهنگ ادیان بزرگ و اهمیت ویژه ای دارد. قرآن مجید در آیات فراوانی به دوران «آخرالزمان» اشاره کرده (ر.ک: سوره واقعه (۵۹)، آیات ۱۴ و ۴۰ و ۴۹؛ حجر(۱۵)، آیه ۲۴؛ اعراف (۷)، ۱۲۸)


ضعف و سستی واژه هایی کلی هستند . گاهی یک قدرت ظالم و حاکم از شیعه ای با دست خالی میترسد و او را تحت شکنجه و استخفاف و تحقیر قرار میدهد . نصرت الاهی نابود نمودن آن ستمگر و اضمحلال قدرت اوست . شیعه روزگاری شاید به تعداد انگشتان یک دست نبوده ولی حقانیتش به نصرت الهی چنان رعب و وحشتی در دل مستکبرین انداخته که هر نوع مبارزه و ظلم در حق شیعه روا نموده و کوتاهی ندارند. اما پیروزی شیعه نتیجه کار میشود . البته قرار نیست یک شیعه سر در گریبان ایستد و از خود دفاعی ننماید . یک شیعه یا حکومت شیعی نمیتواند ظالم باشد یا ظلم را بپذیرد . به دیگری ظلم نخواهد نمود و از ظلم اجتناب دارد .
خدای متعال در آیه 5 از سوره مبارکه قصص :
« وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ»
” اراده و مشیت ما بر این قرار گرفته است که بر مستضعفین در زمین منت نهیم و آنها را مشمول مواهب خود نمائیم” (وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ).
” آنها را پیشوایان و وارثین روى زمین قرار دهیم” (وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ).
” آنها را نیرومند و قوى و صاحب قدرت، و حکومتشان را مستقر و پا بر جا سازیم” (وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ).
نخست اینکه ما مى خواهیم آنها را مشمول نعمتهاى خود کنیم (وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ …).
دیگر اینکه ما مى خواهیم آنها را پیشوایان نمائیم (نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً).
سوم اینکه ما مى خواهیم آنها را وارثان حکومت جباران قرار دهیم (وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ).
چهارم اینکه ما حکومت قوى و پا بر جا به آنها مى دهیم (وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ).
چنین است لطف عنایت پروردگار در مورد” مستضعفین”، اما آنها کیانند؟
حکومت جهانى مستضعفان:
” ما اراده داریم که بر مستضعفان منت بگذاریم و آنها را پیشوایان و وارثان حکومت روى زمین قرار دهیم”.
این بشارتى است در زمینه پیروزى حق بر باطل و ایمان بر کفر. این بشارتى است براى همه انسانهاى آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور.
و نمونه آن ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین بوسیله حضرت ” مهدى” ارواحنا له الفداء است. بشارت ظهور چنین حکومتى را در قرآن وروایات مى خوانیم .
(1) نهج البلاغه کلمات قصار شماره 209.
(2)” غیبت شیخ طوسى” طبق نقل تفسیر نور الثقلین ج 4 ص 110.
(3)” مجمع البیان” ذیل آیه مورد بحث.
«آخرالزمان» اصطلاحی رایج در فرهنگ ادیان بزرگ و اهمیت ویژه ای دارد. قرآن مجید در آیات فراوانی به دوران «آخرالزمان» اشاره کرده (ر.ک: سوره واقعه (59)، آیات 14 و 40 و 49؛ حجر(15)، آیه 24؛ اعراف (7)، 128)
در معارف ارزشمند اسلامی، این اصطلاح دو معنای کلی دارد :
1 ـ مدت زمان طولانی با ولادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آغاز و با شروع رستاخیز بزرگ پایان می یابد از این رو آن پیامبر الهی را پیامبر آخرالزمان نیز نامیده اند. (شیخ صدوق، کمال الدین، ج1 ، ص 190؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج40، ص 177؛ ج2، ص 87؛ همچنین ر.ک: تفسیر قرطبی، ج4 ، ص 306؛ تفسیر طبری ، ج1 ، ص 557)
2 ـ مدت زمانی که با ولادت واپسین جانشین پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه مقارن شده و زمان غیبت و ظهور را در برگرفته، با شروع قیامت به انجام می رسد.

حکومت مستضعفین

دیدگاه شما برای ما ارزشمند است

نظر شما چیه؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم *

دکمه بازگشت به بالا