مهدویت نزد شیعه و تسنن
امام زمان عجل الله تعالی فرجه صاحب تصرفاتی در عالم هستند وقدرت های دارند توضیح جامعی برای دلگرمی ما بی کسان وشیعیان بفرمایید
پاسخ کوتاه:
از ویژگى ها و صفات اخلاقى «مهدى موعود» این است که او اهل عبادت و شب زنده دارى، قناعت، زهد و ساده زیستى، قیام و جهاد، عدالت و احسان، خشوع و خضوع، صبر و بردبارى، علم و دانایى، ظلم ستیزى و حق باورى است. یکى از خصوصیات مهم او در روایات، عدالت گسترى و دادگرى و برکندن ریشه ستم و بیداد از جهان است ؛ به حدى که همگان از عدل و مساوات گرى او بهره مند خواهند شد. یکى از نمودهاى مهم زندگى امام مهدى(عج)، پنهان زیستى او و دارابودن دو غیبت (صغرى و کبرى) است. پس از شهادت پدر بزرگوار آن حضرت، کسى – به جز نایبان چهارگانه (عثمان بن سعید عمرى، محمد بن عثمان، حسین بن روح نوبختى و على بن محمد سمرى) – با او ملاقات نمى کرد ؛ مگر در موارد استثنایى. در واقع پس از شهادت پدرش، غیبت صغراى او شروع شد و هفتاد سال ادامه یافت (۲۶۰ ه . ق تا ۳۲۹ ه . ق). از سال ۳۲۹ ه . ق غیبت کبراى حضرت مهدى شروع گردید و تا وقتى که خداوند بخواهد و او ظهور کند، ادامه خواهد یافت.
از ویژگى ها و صفات اخلاقى «مهدى موعود» این است که او اهل عبادت و شب زنده دارى، قناعت، زهد و ساده زیستى، قیام و جهاد، عدالت و احسان، خشوع و خضوع، صبر و بردبارى، علم و دانایى، ظلم ستیزى و حق باورى است. یکى از خصوصیات مهم او در روایات، عدالت گسترى و دادگرى و برکندن ریشه ستم و بیداد از جهان است ؛ به حدى که همگان از عدل و مساوات گرى او بهره مند خواهند شد. یکى از نمودهاى مهم زندگى امام مهدى(عج)، پنهان زیستى او و دارابودن دو غیبت (صغرى و کبرى) است. پس از شهادت پدر بزرگوار آن حضرت، کسى – به جز نایبان چهارگانه (عثمان بن سعید عمرى، محمد بن عثمان، حسین بن روح نوبختى و على بن محمد سمرى) – با او ملاقات نمى کرد ؛ مگر در موارد استثنایى. در واقع پس از شهادت پدرش، غیبت صغراى او شروع شد و هفتاد سال ادامه یافت (260 ه . ق تا 329 ه . ق). از سال 329 ه . ق غیبت کبراى حضرت مهدى شروع گردید و تا وقتى که خداوند بخواهد و او ظهور کند، ادامه خواهد یافت.
ظهور و قیام او از کنار خانه خدا و شهر مکه آغاز مى گردد و به هدایت و راهنمایى انسان ها مى پردازد او پس از اتمام حجت با تمامى سرکشان و ستمگران، به مبارزه با آنها مى پردازد. حضرت مهدى(عج) ابتدا به تشکیل حکومت جهانى و نصب حاکمان مى پردازد. آن گاه شروع به اصلاح جامعه مى کند و در این زمینه به رشد و بالندگى فکرى و اخلاقى انسان ها همّت مى گمارد و زمینه هاى تعالى و شکوفایى معنوى و مادى جوامع را فراهم مى سازد. عمران و آبادانى سراسر زمین را فرا مى گیرد و طبیعت خرّم و پر ثمر مى شود. ترازوى قسط و عدالت، در جامعه گسترده شده و مساوات و برابرى حاکمیت مى یابد. رفاه و امنیت و آرامش مردم تأمین و نیازهاى مختلف آنان برطرف مى شود. آیین یکتاپرستى رایج و دین اسلام در کل جهان گسترش مى یابد. معنویت، عقلانیت و عدالت فراگیر مى شود و از نورانیت و زیبایى ویژه اى برخوردار مى گردد.
در اینجا به چند روایت درباره امام مهدى(عج) اشاره مى شود :
1. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود : «یخرج فى آخرالزمان رجلُ من ولدى، اسمه کاسمى و کنیته ککنیتى، یملأ الارض عدلاً کما مُلِئت جوراً ؛ فذلک المهدى»(1) ؛ «در آخرالزمان مردى از فرزندان من خروج مى کند ؛ نام او، همانند نام من و کنیه او، همانند کنیه من است. او زمین را پر از عدل و داد مى کند ؛ همان گونه که پر از ستم شده باشد و او همان «مهد» است.
2. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود : «المهدى من وُلدى، اسمه اسمى و کنیته کنیتى، اشبه الناس بى خلقاً و خُلقاً»(2) ؛ «مهدى از فرزندان من است ؛ نام او نام من و کنیه اش کنیه من، از نظر سیرت و صورت شبیه ترین مردمان به من است».
3. پیامبرصلى الله علیه وآله مى فرماید : «انّ علیّاً وصیّى و من ولده القائم المنتظر المهدى الّذى یملأ الارض قسطاً و عدلاً…»(3) ؛ «على علیه السلام وصى من است و از فرزندان او است قائم منتظر مهدى [موعود] که زمین را پر از عدل و داد مى کند».
……………….) Anotates (……………..
1) عقدالدرر، ص 32 ؛ تذکرة الخواص، ص 363.
2) بحارالانوار، ج 51، ص 71، ح 13 ؛ فرائد السمطین، ج 2، ص 335 ؛ کمال الدین، ج 1، ص 286، ح 1.
3) ینابیع المودّة، ج 30، ص 109، (باب 87).
برای مطالعه بیشتر ر.ک:مهدویت (پیش از ظهور )، رحیم کارگر ،نشر معارف
مهدویت نزد شیعه و تسنن