دین و اندیشه
لزوم منجی
با عرض سلام چگونه به یک غیر مسلمان ویا به یک خارجی که نه زبان ما را میفهمد ونه ما زبان او را می فهمیم امام زمان عج را به انها بشناسانیم
در مسئله نبوت، استدلال برای نیاز به پیامبر طرح می شود و اینکه همه انسان ها تکلیفی دارند و بیهوده آفریده نشدند. بنابراین در راستای اهداف بلند آفرینش، عقل و منطق اقتضا می کند، در هر دوره و عصری انسان هایی بریء از خطا “پیامبران و معصومین” برای هدایت دیگر انسان ها حضور داشته باشند. حضور و بعثت انبیا با بعثت خاتم پیامبران، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله تمام شده است. اما این امر بدان معنا نیست که نیاز انسان ها به هدایت گر به آخر رسیده است، در واقع نیاز به رهبر و راهنما در میان امت همواره وجود دارد، یعنی کسی که سخنش به عنوان فصل الخطاب امور باشد. انسان ها درطول اعصار مختلف همواره نیاز به هدایت گر داشته و دارند، لذا در مکتب تشیع چنین عنوان شده است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه ازسوی امت و با نشان و مشخصاتی که در منابع مختلف معتبر ذکر شده است، ظهور خواهند فرمود. اعتقاد به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه در اسلام مستند به آیات و مجموعه وسیعی از روایات است که شیعه و سنی نقل است. در این زمینه مطالعه کتاب «منتخب الاثر»، آیت الله صافی گلپایگانی که مجموعه عظیمی از روایات منقول توسط شیعه و سنی در این زمینه را به صورت منظم و دسته بندی شده گردآوری کرده است بسیار مفید است . نیاز به منجی بر اثر تجربه بشر در طول تاریخ با جان انسانها عجین گشته است.
انبیای الهی همیشه به پیروان خود بشارت می دادند که آینده از آنِ دین الهی است . به جز دین مبین اسلام، دو آیین مطرح دیگر جهان (یهود و مسیحیت) و همچنین آیین زردشت و سایر ادیان نشانه هایی قید شده که حکایت از مسئله انتظار دارد. این موضوع در کتب مقدس قابل دسترسی و مطالعه و بررسی است.
آیه 105 سوره “انبیاء” “وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ” (درحقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهندبرد)، تصریح کرد: این آیه شریفه به عنوان بهترین سند از قرآن کریم، انسان ها را به مسئله “موعود” بشارت داده است . هر یک تعبیر متفاوتی را از مسئله موعود و ظهور منجی ارائه کرده است، برای مثال، دین مسیحیت از مهدی موعود، با عنوان “مسیح موعود” و یا “بازگشت مسیح به این جهان” یاد کرده است و این درحالی است که ما مسلمانان معتقدیم زمانی که حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه ظهور کرد، حضرت مسیح به عنوان یکی از یاران ایشان است که وی را در تحقق تشکیل حکومت عدل جهانی یاری می کند.
باید منشأ و خاستگاه انتظار ظهور «نجات دهنده بزرگ» را از ابعاد مختلف برای چنین اشخاصی تحلیل و تبیین شود . علت های کلی نیاز جهان به منجی
یک. نداى فطرت و طبیعت ذات بشر
دو. ظلم ستیزى و نجات مستضعفان
سه. شکست و ناکامى حکومت ها و نظام هاى سیاسى
چهار. فلسفه تاریخ و معنادارى آن
پنج. قانون سیر تکاملى جامعه ها{ قانع نشدن انسان به سطح خود و تلاش براى وصول به سطحى بالاتر و برتر، «تکامل هاى اخلاقى»، «تکامل هاى مادى»}
شش. قانون کنش و واکنش هاى تاریخى { وضع کنونى جهان، آبستن انقلابى بزرگ و جهانى است. فشار جنگ ها، مظالم، بیدادگرى ها، تبعیض ها و بى عدالتى ها، توأم با ناکامى و سرخوردگى انسان ها، از قوانین فعلى براى از بین بردن یا کاستن این فشارها، سرانجام واکنش شدید خود را آشکار خواهد ساخت. }
هفت. قانون انتظار عمومى { در نهاد انسان ها، همواره عشق به نیکى، زیبایى و آگاهى نهفته است. باور به ظهور مصلح جهانى، جزئى از این عشق و زیباخواهى است. }ر.ک : ناصر مکارم شیرازى، حکومت جهانى مهدى، صص 15 – 35 و ص 97.
هشت . بن بست های سه گانه انسان معاصر
1. بن بست علم و صنعت. 2. بن بست جنگ و تنازع. 3. بن بست درونی و درگیری انسان با نیروهای درون خویش.
انبیای الهی همیشه به پیروان خود بشارت می دادند که آینده از آنِ دین الهی است . به جز دین مبین اسلام، دو آیین مطرح دیگر جهان (یهود و مسیحیت) و همچنین آیین زردشت و سایر ادیان نشانه هایی قید شده که حکایت از مسئله انتظار دارد. این موضوع در کتب مقدس قابل دسترسی و مطالعه و بررسی است.
آیه 105 سوره “انبیاء” “وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ” (درحقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهندبرد)، تصریح کرد: این آیه شریفه به عنوان بهترین سند از قرآن کریم، انسان ها را به مسئله “موعود” بشارت داده است . هر یک تعبیر متفاوتی را از مسئله موعود و ظهور منجی ارائه کرده است، برای مثال، دین مسیحیت از مهدی موعود، با عنوان “مسیح موعود” و یا “بازگشت مسیح به این جهان” یاد کرده است و این درحالی است که ما مسلمانان معتقدیم زمانی که حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه ظهور کرد، حضرت مسیح به عنوان یکی از یاران ایشان است که وی را در تحقق تشکیل حکومت عدل جهانی یاری می کند.
باید منشأ و خاستگاه انتظار ظهور «نجات دهنده بزرگ» را از ابعاد مختلف برای چنین اشخاصی تحلیل و تبیین شود . علت های کلی نیاز جهان به منجی
یک. نداى فطرت و طبیعت ذات بشر
دو. ظلم ستیزى و نجات مستضعفان
سه. شکست و ناکامى حکومت ها و نظام هاى سیاسى
چهار. فلسفه تاریخ و معنادارى آن
پنج. قانون سیر تکاملى جامعه ها{ قانع نشدن انسان به سطح خود و تلاش براى وصول به سطحى بالاتر و برتر، «تکامل هاى اخلاقى»، «تکامل هاى مادى»}
شش. قانون کنش و واکنش هاى تاریخى { وضع کنونى جهان، آبستن انقلابى بزرگ و جهانى است. فشار جنگ ها، مظالم، بیدادگرى ها، تبعیض ها و بى عدالتى ها، توأم با ناکامى و سرخوردگى انسان ها، از قوانین فعلى براى از بین بردن یا کاستن این فشارها، سرانجام واکنش شدید خود را آشکار خواهد ساخت. }
هفت. قانون انتظار عمومى { در نهاد انسان ها، همواره عشق به نیکى، زیبایى و آگاهى نهفته است. باور به ظهور مصلح جهانى، جزئى از این عشق و زیباخواهى است. }ر.ک : ناصر مکارم شیرازى، حکومت جهانى مهدى، صص 15 – 35 و ص 97.
هشت . بن بست های سه گانه انسان معاصر
1. بن بست علم و صنعت. 2. بن بست جنگ و تنازع. 3. بن بست درونی و درگیری انسان با نیروهای درون خویش.
لزوم منجی