اخبار اقتصادی

خرید اینترنتی با کالابرگ فراهم شد

آیا امکان خرید اینترنتی با کالابرگ الکترونیکی وجود دارد یا نه؟

کالابرگ الکترونیکی که توسط دولت دو سالی هست مطرح شده است به تازگی برای 5 دهک اول اجرایی شده است و شامل 11 اقلام غذایی می شود، برای برخی سوال است که آیا خرید اینترنتی با کالابرگ الکترونیکی امکان پذیر هست یا نه که در ادامه بررسی می کنیم.

جدیدترین و آخرین اخبار کالابرگ الکترونیکی - خرید اینترنتی با کالابرگ فراهم شد

به گزارش راشدون علیرضا عسگریان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه میز اقتصاد گفت: هم‌اکنون یک سکوی اینترنتی، عرضه ۱۱ قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ را آغاز کرده و در آینده نزدیک تعداد این سکو‌ها افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: در خرید اینترنتی هم در صورت هزینه کرد ۲۰۰ هزار تومان از یارانه برای خرید ۱۱ قلم، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی به شخص مشمول تعلق می‌گیرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امکان عرضه لبنیات سنتی و اقلام به صورت فله در طرح کالابرگ الکترونیک فراهم شده است، گفت: هم‌اکنون طرح کالابرگ الکترونیکی دهک‌های اول تا پنجم درآمدی را شامل می‌شود.

گفتنی است؛ استفاده از کالابرگ الکترونیک کاملا داوطلبانه و اختیاری است و خانوار‌ها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه اعتبار خود را برای خرید کالابرگ اختصاص بدهند. چنانچه تمایل به خرید کالابرگ نبود همچون گذشته افراد می‌توانند از یارانه نقدی خود استفاده کنند.

در این طرح قیمت کالا‌ها بر اساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۱ عرضه می‌شود و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه‌التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

همه خانوار‌های مشمول طرح می‌توانند از طریق سامانه «شما» به نشانی https://shoma.sfara.ir و نصب اپلیکیشن شما از وجود فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های متصل به طرح و نزدیک به محل سکونتشان با خبر و با شماره‌گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، این طرح ۵ دهک از افراد جامعه را تحت پوشش قرار داده است.  هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

عسگریان، معاون امور رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیحات این طرح گفت: سه دهک کم‌درآمد یارانه ماهانه۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، اما چون طرح کالابرگ الکترونیک کاملاً اختیاری است، اگر این افراد حداقل به میزان ۲۰۰ هزار تومان در قالب کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ قلم کالای موردنظر خریداری کنند، آنگاه ۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافه برای آنها واریز می‌شود و درواقع کل یارانه آنها که صرف کالاهای مدنظر می‌شود به ۵۲۰ هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد.

به گفته عسگریان شرط اختصاص ۱۲۰ هزار تومان یارانه مازاد این است که همین میزان اضافه هم صرف خرید کالاهای سبد تعریف‌شده دولت در کالابرگ شود.

بر این اساس افرادی که می خواهند از این طرح استفاده کنند باید الزاما ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از کالا برگ استفاده کنند دراین صورت مبلغ ۱۲۰ هزار تومان تشویقی به صورت اعتبار به یارانه آنها اضافه می شود و تا واریز یارانه ماه بعد فرصت استفاده از آن را دارند.

در صورت افزایش احتمالی تورمی قیمت اقلام سبد، مبلغ ۱۲۰ هزار تومان دوباره افزایش پیدا خواهد یافت به طوریکه پرداخت خانوارها برای ۱۱ قلم کالا نسبت به میانگین سال ۱۴۰۱تا پایان سال ۱۴۰۲ ثابت بماند.

بر این اساس ۱۱کالای اساسی ثابت و بدون تغییر تا پایان سال ۱۴۰۲ به یارانه بگیران عرضه می شود. در صورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، همانند قبل می‌توان به صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقدی، آن را برداشت کرد.

قیمت ۱۱ کالای اساسی که با قیمت ثابت جدول زیر و بدون قیمت تا پایان سال ۱۴۰۲ به یارانه بگیران عرضه می شود

جدیدترین و آخرین اخبار کالابرگ الکترونیکی - خرید اینترنتی با کالابرگ فراهم شد

چه کسانی مشمول  استفاده از طرح کالابرگ هستند؟

عسگریان، معاون امور رفاهی و زیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اینباره گفت: برای سرپرستان خانوار پیامکی می‌فرستیم که شما در چه دهکی قرار دارید و مشمول کالابرگ می‌شوید و همچنین از طریق سایت حمایت به نشانی «حمایت» می‌توانند دهک‌بندی خود را شناسایی کنند و بخشی از اطلاعات خانوار خود را ببینند. غیر از این برنامه کاربردی شبکه ملی اعتبار «شما» میزان اعتبار یارانه‌ای کالابرگ را به متقاضیان اعلام می‌کند و سایت حمایت هم برای دهک‌بندی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سرپرست خانوار با هر کدام از کارت‌های بانکی خود می‌تواند به فروشگاه‌های مدنظر کالابرگ الکترونیکی مراجعه کند. برای استفاده از این طرح مردم  فروشگاه‌هایی که به کارتخوان کالابرگ تجهیز شده‌اند مراجعه می‌کنند و حتی لازم نیست همان کارتی که یارانه معیشتی به آن واریز می‌شود از آن استفاده شود چون برای خرید و قیمت پایه از هر کارتی می‌توانند استفاده کنند و اعتبار یارانه‌ای آنها هم بر اساس کدملی سرپرست خانوار استفاده می‌شود و به محض اینکه به میزان ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالا خرید کنند ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مازاد برایش شارژ می‌شود که باید ظرف یک ماه از آن خریداری کند.

عسگریان افزود: مردم با نصب برنامه کاربردی شما می‌توانند اطلاعات فروشگاه‌ها و سوالات متعددی که دارند در آنجا دریافت کنند و همچنین میزان اعتبار کالابرگ خود را ببینند و اگر کسی تلفن هوشمند نداشت از طریق کددستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* هم می‌توانند کد خرید و هم اعتبار یارانه خود را بر اساس کدملی ببینند.

وی گفت:‌ اگر کسانی دهک‌بندی خود اعتراض داشته باشند می‌توانند به سایت حمایت مراجعه کنند و اطلاعات دهک‌بندی خود را ملاحظه کنند و اگر خارج از آن بود می‌توانند به ادارات کل کار و تعاون استان‌ها به صورت حضوری مراجعه کنند.

امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی در طرح کالابرگ الکترونیکی

سید رضا یحیوی، مشاور معاون وزیر تعاون در اینباره گفت: اکنون ۱۲ فروشگاه زنجیره‌ای و بیش از ۱۱۰ هزار فروشگاه خرد به طرح کالابرگ الکترونیکی متصل شده‌اند.

مشاور معاون وزیر تعاون، درباره مهیا شدن امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی در طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: در این زمینه با سه فروشگاه مجازی مذاکره کردیم و تست‌های فنی آن انجام شده است.

یحیوی بیان‌داشت: منتظر هستیم تا فروشگاه‌های مجازی آمادگی خود را برای آغاز این طرح اعلام کنند تا به مردم اطلاع‌رسانی کنیم و زیرساخت برای این کار کاملا مهیا شده است.

وی ادامه‌داد: در این روش مانند طرح کالابرگ الکترونیکی، فرد می‌تواند زمان تسویه حساب از گزینه «کالا برگ» استفاده کند و به همین شیوه ۱۲۰هزار تومان به یارانه هر فرد در خانوار افزوده شود.

مزایای طرح ملی کالا برگ الکترونیکی

مرحله جدید طرح ملی کالا برگ الکترونیکی مشمول تمام خانوارهای دهک اول تا پنجم، به علاوه خانوارها و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می شود.

در این طرح یارانه افراد به میزان ۱۲۰ هزار توان به صورت اعتباری افزایش پیدا می کند و در صورت احتمال افزایش قیمت اقلام و کالاهای اساسی مشمول طرح قیمت آنها براساس سبد مبنا تا پایان سال برای خانوارها ثابت می ماند و مابه تفاوت آن را دولت می پردازد.

مزایای این طرح برای اقشار آسیب پذیر جامعه این است که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی آنها به ۵۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می کند و قیمت کالاهای اساسی براساس سال مبنا سبد قیمت اجرای طرح برای آنان ثابت می ماند و در واقع با یک تیر ۲ نشان می زنند.

اگر فردی از این طرح استفاده کند ۲ امتیاز به او داده می‌شود؛ امتیاز اول این است که دولت فاصله تورمی را پوشش می‌دهد و امتیاز دوم این است که ۱۲۰ هزار تومان دیگر نیز دریافت خواهد کرد.

این طرح را دولت به منظور بالا بردن سلامت خانواده ها و کمک به دهک های پایین جامعه انجام داده است تا بالا بودن قیمت کالاهای اساسی مانع نشود تا خانوارهای دهک های پایین برای تامین مواد غذایی خود مشکل داشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا