جهاد کبیر و عبادت اجتماعی
ایا کمک به جریان کرونا حکم جهاد یا همان جهاد کبیر را دارد و این گرو های جهادی که تشکیل شده است حکم جهاد کبیر را دارد و ایا این دست کارها و جهاد ها واجب است یا خیر
دوست گرامی. بله خدمت به خلق و مشارکت در امور جامعه اسلامی جهاد کبیر است و جایگاه مهمی در سازندگی فردی و اجتماعی دارد به علاوه اینکه نوعی عبادت اجتماعی هم هست. البته این کار وجوب شرعی ندارد اما وجوب اخلاقی دارد و بسیار در ساخته شدن انسان از نظر اخلاقی مهم است.
جهاد کبیر که بعد از جهاد اکبر از اهمیت فراوانی برخوردار است، همان مبارزه و دفع سلطه دشمنان خدا بر مسلمین به لحاظ فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. جهاد اکبر برای رسیدن به آزادی معنوی و فردی بود، ولی جهاد کبیر برای رسیدن به آزادی و استقلال فرهنگی و اجتماعی است.
خداوند در سوره فرقان به صراحت از جهاد کبیر سخن به میان آورده است: فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا؛ پس تو هرگز از کافران فرمان مبر و در راه حق و عدالت و خشنودی خدای یکتا، به وسیله این کتاب پرشکوه با آنان به جهادی بزرگ بپرداز و روشنگری کن.
علامه طبرسی در مجمع البیان ذیل این آیه مینویسد: از آیه شریفه این درس بزرگ دریافت میشود که برترین و پرشکوهترین جهادها و تلاشها در پیشگاه خدا، جهاد علمی و فکری و فرهنگی است؛ جهاد کسانی است که با روشنگری خویش بافتهها و ساختهها و شبهات بداندیشان و گمراه گران را از اذهان و افکار میزدایند و مردم را با روح و جان دین خدا و هدفهای بلند آن آشنا میسازند.
جهاد کبیر، پس از جهاد با نفس در درجه برتری از دیگر جهادها قرار میگیرد و میبایست اهتمام بسیاری بر آن داشت؛ زیرا جهادی است که گفتمان درست فکری و فرهنگی را به جامعه ارایه میدهد و اجازه نمی دهد تا گفتمان باطل مستبدانه با سرکوب افکار و فرهنگهای عقلانی و عقلایی دیگر بر جامعه مسلط شود.
هدف جهاد کبیر، ایجاد فضای مناسب زیستی برای بشر است تا در چارچوب عقلانیت و وحیانیت و فطرت سالم، بینش و نگرش درستی به دست آورد و رفتارهای هنجاری و ارزشی را در جامعه در پیش گیرد.
از آیات سوره لقمان و پند و اندرزهای حکیمانه آن فرزانه ربانی چنین بر میآید که جهاد علمی و فرهنگی در حوزههای بینشی و نگرشی فضایی را برای افراد جامعه فراهم میآورد تا انسانها در یک فضای سالم، گفتمانهای رقیب را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند و بتوانند خود با انتخاب آزاد، راهی را برگزیند.
عبادت فردی و اجتماعی:
عبادت فردی همان مناسک و اعمالی است که انسان مومن در قالب شریعت در جهت قرب به خداوند انجام می دهد و شامل واجبات و مستحبات دینی می شود. تقریبا همه ما با عبادت فردی آشنایی داریم.
اما عبادت اجتماعی، بسیار گسترده است. تمام کارهایی که یک مسلمان در سطح اجتماع و در جهت تعالی نظام اسلامی و مبارزه با دشمنان خدا و کافران و مشرکان انجام می دهد، عبادت اجتماعی است.
اصل انقلاب فراتر از عبادت اجتماعی است. انقلاب توحیدی عبادت جامعه است. عبادت جامعه جزئی از عبادت تاریخی تمام موحدان در طول تاریخ است، اما تلاش ها و مبارزات مردمی ای که در قالب انقلاب توحیدی انجام می شود، خداپرستی اجتماعی است.
عبادت اجتماعی، یعنی حضور اجتماعی و مشارکت انسان مومن در رفع مشکلات کشور و مردم و تلاش برای پیشبرد اهداف و ایده ال های جامعه توحیدی و شرکت در مبارزات اجتماعی با قدرت های مادی و کافران و مشرکان در سطح کلان جامعه.
تمام حرکت های سازنده و مبارزاتی یک مسلمان مومن، در سطح جامعه، عبادت اجتماعی محسوب می شود و علاوه بر تاثیرات مثبت و سازنده اجتماعی و ثواب اخروی، در ساخته شدن و کمال فردی خود انسان در این دنیا نیز بسیار موثر است.
انسان مومن و مجاهد در صحنه عبادت و مبارزه و جهاد است که ساخته می شود و به خصوص جهاد و مبارزات اجتماعی با دشمنان اسلام و انقلاب توحیدی، نقش بسیار موثری در رشد و کمال انسان دارد.
یکی از عبادت های مهم اجتماعی خدمت به خلق خدا است. کسب تخصص و ایفای نقش اجتماعی و خدمت رسانی به مردم و ایفای نقش موثر در مدیریت جامعه و تبعیت و یاری رهبری انقلاب و امام جامعه توحیدی، عبادت های بسیار مهم اجتماعی هستند که هم برای جامعه سازنده است، هم برای فردی که در این امور مشارکت می کند.
تمام تلاش هایی که مردم در زمان انقلاب انجام می دادند، مانند پخش اعلامیه و شرکت در تظاهرات و مقاومت در مقابل نیروهای نظام شاهی و تحمل شکنجه ها و جهاد ها و شهادت ها همه در قالب عبادت اجتماعی تعریف می شود. عبادت اجتماعی هم نزدیک کننده فرد به خداوند است، هم نزدیک کننده جامعه به کمال و سعادت می باشد.
امروز هم شرکت در تظاهرات بیست و دوم بهمن ماه در هر سال یک عبادت اجتماعی بزرگ است و در پیشبرد اهداف انقلاب توحیدی و شکست و عقب نشینی دشمنان کافر و مستکبر این نظام الهی نقش فراوان دارد.
جهاد کبیر و عبادت اجتماعی