روزه در مسیحیت
روزه در مسیحیت به چه صورت است؟
در کتاب مقدس مسیحی بارها به روزه و روزه داری اشاره شده به عنوان نمونه موسی(ع) چهل روز روزه گرفت (سفر تثنیه 9 :7-21) و یا داود(ع) برای شفای پسرش روزه گرفت (2 سموئیل 12 :15-25). و یا یهوشافاط برای پیروزی بر دشمن در تمامی یهودا اعلام روزهداری کرد (2 تواریخ 20 :3). و یا مردم نینوا برای جلوگیری از عذاب سه روز روزه گرفتند (یونس 3 :7). و یهودیان ایرانی به شکرانه پیروزی بر هامان و کشته شدن هامان روزه گرفتند (استر 4).و عیسی مسیح (ع) بعد از نزول روح القدس بر وی در سی سالگی 40 روز روزه گرفت (متی 4 :2 ، لوقا 4 :2). و یا در انجیل لوقا داستان زنی به نام حنا را نقل میکند 84 سال در معبد شبانه روز به عبادت و روزه داری مشغول بوده (لوقا 2: 37)مسیحیان مانند پیروان دیگر ادیان، به روزه معتقد میباشند، اما روزه این فرقه دارای قوانین و شرایط خاص و ثابت نیست. آنها آزادند در هر زمان و به هر اندازه به صورت فردی و جمعی روزه بگیرند. تنها نکته قابل توجه در انجیل این است که روزه ریاکارانه، قابل قبول نیست.
در انجیل متی آمده است که عیسی روزه ریاکاران را تقبیح میکردهاست:
«و چون روزه میگیرید، چون ریاکاران کشیدهرو نباشید که چهره خویش را درهم میکشند تا در نظر مردم روزهدار نمایند، به درستی به شما میگویم که ایشان اجر خود را گرفتهاند. لیکن تو هرگاه روزه میگیری، سر خود را چرب کن و روی خویش را بشوی تا در نظر مردم روزهدار ننمایی. بلکه در نظر پدر خود که پدر تو نهان را میداند و آشکارا تو را جزا خواهد داد».[1]اگرچه آیین روزه در فرقههای مختلف مسیحیت متفاوت است اما به طور کلی میتوان روزههای مهم مسیحیان را اینگونه فهرست کرد:
1. روزه روز جمعه قبل از عید پاک که در قرن دوم متداول بود.
2. روزه غیرکامل دوشنبه تا پنجشنبه هفته مقدس
3. روزه چهل روز قبل از عید پاک
4. روزه چهل روز قبل از هفته مقدس
5. روزه چهارشنبه و جمعه هر هفته؛ به مناسبت روز توطئه یهودیان برای دستگیری عیسی و روز جمعه به دلیل به صلیب کشیدن عیسی علیهالسلام.
6. روزههای فصلی.
7. روزه، به عنوان کفاره گناهان.
همانطور که اشاره شد، روزه در مسیحیت تابع قانون خاصی نیست و هر کس هر طور که میتواند و برای مدت زمانی حتی چند ساعت میتواند روزه بگیرد. همین طور روزه در فرقههای مختلف مسیحیت هم متفات است که به تفکیک بیان میشود.
روزههای مرسوم کاتولیکها
کاتولیکها در روز چهارشنبه خاکستر و نیز روز جمعةالصلیب روزه میگیرند. همچنین در تمامی روزهای جمعه ماه انابت نیز که دوران توبه و تعمق کاتولیکهاست، از خوردن گوشت پرهیز میکنند. کاتولیکها تا قرنها اجازه نداشتند در هیچ یک از روزهای جمعه سال به گوشت لب بزنند، اما از اواسط دهه 1960 پرهیز از گوشت در روزهای جمعه غیر از دوران لنت (انابت) اختیاری اعلام شد.
نحوه روزه گرفتن در میان کاتولیکها به این صورت است که در دو روزِ چهارشنبه خاکستر و جمعهالصلیب، خوردن دو نوع غذای ساده و یک غذای معمولی مجاز است، اما مصرف گوشت ممنوع میباشد. روزه گرفتن در سایر روزهای جمعه اختیاری است و برخی از کاتولیکها به جای روزه، به توبه یا برگزاری دعاهایی ویژه میپردازند.
در این روز ها باید از خوردن گوشت و هر گونه لبنی جات پرهیز کنند و البته به غیر از ماهی و همچنین از خوردن روغن و شراب نیز بپرهیزند
روزه در میان ارتدوکسها
پیروان کلیسای ارتدوکس شرق، دورههای مختلفی برای روزه دارند؛ از جمله ماه لِنت (دوران توبه و تعمق)، روزه رسولان، روزه معراج مریم مقدس به آسمان، روزه ویژه میلاد مسیح، و نیز چند روزه یک روزه. تمام روزهای چهارشنبه و جمعه، روز روزه محسوب میشود، مگر در هفتههایی که در آنها روزه نگرفتن بلامانع است.
نحوه روزهداری در میان ارتدکس ها اینگونه است که معمولاً از خوردن گوشت، لبنیات و تخممرغ پرهیز میشود. خوردن ماهی در برخی ایام روزه مجاز و در برخی دیگر غیرمجاز است.
روزه در میان پروتستانها
پروتستانها در میان پروتستانها زمان روزه به خود افراد، کلیساها، سازمانها یا جوامع مسیحی بستگی دارد. برخی بهطور کامل از لب زدن به آب و غذا خودداری میکنند، اما برخی دیگر تنها به نوشیدن مایعات اکتفا میکنند و غذاهای خاصی میخورند. آنها از خوردن یک یا چند وعده غذا صرف نظر میکنند و از تن دادن به وسوسههای خوردنی و غیرخوردنی اجتناب مینمایند.
روزه در میان مومونها
آیین مورمن آیینی نو ظهور در میان مسیحیان است. در آیین مورمون اولین یکشنبه هر ماه، زمان روزه است. افراد و خانوادهها در صورت تمایل ممکن است روزهای دیگری نیز روزه بگیرند. خودداری از خوردن و آشامیدن برای دو وعده متوالی و نیز بخشیدن غذا یا پول به نیازمندان، روزداری این فرقه است. بعد از روزه، اعضای کلیسا در جلسه روزه و شهادت دادن شرکت میکنند.
پی نوشت:
1. انجیل متی: 7 / 17- 19.
روزه در مسیحیت