خرید خودروی بی کیفیت داخلی
سلام،چرا با وجود این که ممکن است خودروی خارجی بهتر از ایرانی باشد،باز باید ایرانی بخریم در حالی که ممکن است امنیت خوردوی خارجی بهتر هم باشد؟
با سلام و احترام و تشکر از اعتماد و ارتباط مستمرّ شما با این مرکز.
در ذیل چند نکته به سوال شما پاسخ می گوئیم:
1. کاملا روشن است که شرکت های خودروسازی ایران، در بعضی از محصولات پرفروش خود هنوز نتوانسته اند رضایت مشتری را به دست آورده و گلایه های فراوانی را به دنبال داشته است و کاملا مردم ما در این زمینه حق دارند و این خودروها مناسب شأن مردم ایران نیست و باید دولت، مجلس و قوه قضائیه در خصوص کیفیت و فساد در این شرکت ها دخالت و نظارت جدّی تری داشته باشند. ورود قوه قضاییه در این ایام به تخلفات خودروسازی و برخورد با بعضی مدیران و …، امید را در دل مردم زنده کرد.
2. برخی از محصولات خودروسازان داخلی که از قیمت های قابل توجهی برخوردارند، کیفیت نسبتا خوبی دارند که امنیت را نیز در حد قابل قبولی فراهم می کنند. البته این خودروهای خاص، شاید برای طبقه درآمدی متوسط جامعه قابل خرید نباشد.
3. صنایع جامع یا مادر صنایعی هستند که با تعداد وسیعی از فناوریها سروکار دارند، حجم و قطعات مورد استفاده در آنها بسیار است و با صنایع دیگر ارتباطات زیادی دارند. به عبارت دیگر این صنایع لکوموتیو حرکت بسیاری از صنایع محسوب میشوند و از بازار بزرگ و مطمئنی برخوردارند. بر این اساس در حال حاضر صنایع جامع (مادر) در جهان بهشدت مورد توجه قرار گرفتهاند. صنعت خودرو از جمله این صنایع بهشمار میرود.
این صنعت، قدرت اشتغال زایی بسیار بالا و گسترده ای دارد و با بخش ها و تکنولوژی ای مختلف در اقتصاد سر و کار دارد لذا حمایت از این صنعت و ارتقاء کیفیت آن برای اقتصاد کشور از اهمیت حیاتی برخوردار است.
به گفته رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، حدود «700-600 هزار نفر کارگر» به طور مستقیم در کل مجموع صنعت خودروسازی و قطعات مشغول به کار هستند (8 شهریور 98، https://www.eghtesadonline.com). این آمار نشان دهنده آن است که با شکست صنعت خودروسازی، چه بخش عظیمی از بیکاری به افراد و خانواده ها تحمیل می شود!.
از سوی دیگر، ما در شرایط تحریم های بسیار شدید مالی، فنی و … قرار داریم. اگر در صنعت خودروسازی نتوانیم خوداتکایی داشته باشیم، قطعا دشمن می تواند با تحریم واردات خودرو و قطعات و تکنولوژی، اقتصاد ایران و حمل و نقل و شرایط رفاهی مردم را دچار چالش بسیار جدی کند.
لذا، رشد صنعت داخلی اهمیت بسیار زیادی دارد و نباید به دلایل سطحی، دروازه را به روی واردات باز کرد. عموماً فلسفه و منطقی که برای افزایش واردات مطرح می شود، بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است اما برای این هدف گزینه های بهتری هم وجود دارد که یکی از آنها اعمال سیاستها و ضوابطی برای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است. مجلس باید و باید قوانین بسیار جدی تری را برای افزایش کیفیت خودروی داخل وضع کرده و نظارت را جدی تر بگیرد.
4. اما از حیث شرعی؛ بر فرض اینکه کالای داخلی واقعاً کیفیت نداشت و خرید آن موجب خسارت خریدار شود، در اینجا تولیدکننده ضامن است و مسئولیت شرعی دارد؛ در اینجا کسی نمیگوید که شما حتماً بروید کالایی را که کیفیت ندارد خریداری کنید، بلکه اگر مشابه داخلی خوبی دارد، شما آن مشابه داخلی بهتر را خریداری کنید تا آن کسی که تولیدکنندهی کالای کمکیفیت است بفهمد و سعی کند کیفیت کالای خود را ارتقا دهد. این کار یک نمونهی نهی از منکر است. (استفتاءات رهبری، http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=29126)
موفق باشید.
خرید خودروی بی کیفیت داخلی