روح در قرآن
واژه روح در قران زیاد امده، ایا همه به یک معنی هستند؟
علامه طباطبایی درباره روح در قرآن گفته است که روح به آفریده ای آسمانی اطلاق شده که نقش آن حیات آفرینی است؛ هر جا از حیات و آثار آن نشانی هست، این نشان، نشانگر وجود مرتبه ای از روح است. روح موجود در فرشتگان، انسانها، حیوانات و نباتات همگی از افاضات روح مطلق است. از زمانی که خداوند متعال با وحی بر پیامبرانش از دمیدن «روح » خود در پیکر انسان پرده برداشت، واژه روح به عنوان یکی از واژه های پر رمز و راز در حوزه انسان شناسی مطرح شد.پس از آن فیلسوفان، متکلمان، عارفان و روان شناسان در بیان حقیقت آن نظراتی ابراز داشتند.به رغم پاره ای اشتراکات در کاربرد این واژه در ادیان و علوم، تفاسیر متفاوتی از روح ارایه شده است. این واژه در زبان های عربی و عبری با گویشی یکسان به کار رفته است و در آیات تورات، انجیل و قرآن نیز با همین لفظ آمده و منشا تفسیرهای مختلفی شده است. (1)واژه روح 23 بار به صورت مقید و مضاف، مانند روح القدس، روح الامین، روحی، روحنا و گاهی بدون اضافه و قید در آیات قرآن کریم آمده که بی تردید، منظور از آن در تمامی این موارد مصداق واحدی نیست.با توجه به سیاق آیات برخی معانی روح عبارتند از:- موجودی مستقل در ردیف فرشتگان؛- روح الامین و روح القدس ، همان جبرئیل است؛
– روح مرتبه ای از وجود است که در پیکر انسان جریان یافته است و که از آن با عنوان روح نفخه ای یاد می شود؛
– روح به عنوان موجودی که در تایید قلوب پیامبران و اولیاء الهی نقش دارد؛
– و … .
پاورقی:
(1) المیزان فی تفسیر القرآن، ج 12، ص 219.
روح در قرآن