تعلیم قرآن در مقابل اخذ اجرت
باسلام آیا هزینه ای که برای تعلیم قرآن به دیگران گرفته میشود حرام است؟
الف.روایاتی در نهی از گرفتن اجرت بر تعلیم قرآن وارد شده است. از نظر فقهی گرفتن اجرت بر تعلیم قرآن به ویژه به این صورت که تعلیم را فرد مشروط به اجرت کند مکروه است. و نهیی که در روایات وارد شده را فقها حمل بر کراهت کرده اند و یا بر حرمت گرفتن اجرت بر تعلیم به مقدار واجب از قرآن یعنی در حدی که دانستن آن بر هر مسلمان واجب است همچون حمد و سوره برای نماز. در هر صورت گرفتن اجرت بر تعلیم قرآن فراتر از حد واجب، جایز است، همراه با کراهت، علت کراهت هم این است که در امور معنوی خوب است مسایل مادی داخل نشود و همراه با نیت تقرب به سوی خداوند انجام شود . (الدروس شهید ثانی، ج3 ، ص172-173 ؛ مراه العقول، ج19، ص 82 )ب.
گرفتن اجرت بر انجام واجبات صحیح نیست لکن پرداخت وجه بدون در خواست فرد تعلیم دهنده بلا اشکال است چنانکه گرفتن اجرت بر مسائل دینی که دانستن و تعلیم آن واجب نیست و یا واجب کفایی است همچون بسیاری از علوم حوزوی نیز بلا اشکال است همچنین گرفتن اجرت برای تعلیم مسائل دینی در مکانی خاص نیز بلا اشکال است چون حضور در آن مکان جهت تعلیم بر فرد واجب نیست. ( ر. ک: استفتائات مقام معظم رهبری، س 1111 . )
تعلیم قرآن در مقابل اخذ اجرت