مراد از الحال المرتحل
مراد ازالحال المرتحل، چیست؟
در کتاب «الکافی» روایتی آمده که از امام سجاد علیه السلام از معنی الحال المرتحل سؤال شده است. وی فرموده: مراد کسیست که چون بخواندن قرآن از اوّلش آغاز کند و آن را به پایان رساند دوباره به اوّلش باز گردد و از نو شروع کند.«عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْقَاسَانِیِّ جَمِیعاً عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ دَاوُدَ عَنْ سُفْیَانَ بْنِ عُیَیْنَةَ عَنِ الزُّهْرِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع أَیُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ قَالَ الْحَالُ الْمُرْتَحِلُ قُلْتُ وَ مَا الْحَالُ الْمُرْتَحِلُ قَالَ فَتْحُ الْقُرْآنِ وَ خَتْمُهُ کُلَّمَا جَاءَ بِأَوَّلِهِ ارْتَحَلَ فِی آخِرِهِ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَعْطَاهُ اللَّهُ الْقُرْآنَ فَرَأَى أَنَّ رَجُلًا أُعْطِیَ أَفْضَلَ مِمَّا أُعْطِیَ فَقَدْ صَغَّرَ عَظِیماً وَ عَظَّمَ صَغِیراً.»(کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط – الإسلامیة) ؛ ج 2 ؛ ص605، دار الکتب الإسلامیة – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق)ملا صالح مازندرانی در شرح این حدیث میگوید شبیه این حدیث را اهل سنت نیز نقل کردهاند و به همین دلیل، قاریان مکه هنگامی که تلاوت قرآن را ختم میکنند، بلافاصله از ابتدای قرآن شروع میکنند و سوره فاتحۀ الکتاب و پنج آیه از ابتدای سوره بقره را تا «هم المفلحون» تلاوت نموده، سپس قرائت را قطع میکنند و کسی که این کار انجام میدهد، «الحال المرتحل» مینامند؛ یعنی کسی که قرآن را ختم کرد و دوباره از ابتدا شروع کرد و بین ختم و ابتدا فاصله زمانی نگداشت.(ر.ک: شرح الکافی، الاصول و الفروع، للمولی الصالح المازندرانی، ج۱۱. ص۲۶)
مراد از الحال المرتحل