برتری کربلا بر کعبه
سلام مقام خانه خدا بالاتر است یا مقام حرم امام حسین
روایاتی از اهل بیت علیهم السلام در برتری زمین کربلا بر کعبه نقل شده است.البته امروزه هم روشن است که اسلام و شعائرش مانندکعبه برپا داشته شده با شهادت امام حسین علیه السلام است. این برتری به نوعی بیانگر و مکمل ایمان است. چون اسلام دینی یکپارچه است و یک کار خیر را نمیتوان جایگزین کار دیگری نمود اگر چه پاداش آن بیشتر باشد. مانند خواندن یکمرتبه سوره مبارک توحید که پاداشش برابر با تلاوت یک سوم قرآن است. یا مانند اینکه اگر کسی معتقد به توحید و نبوت و امامت نباشد ، گفتن اشهد ان علیا ولی الله فایده برایش ندارد. نمیتوان گفت او موحد یا معتقد به نبوت و امامت است.اما اگر خدا را قبول دارد باید این شهادت را بگوید لذا تعبیر میشود گفتن این شهادت بالاتر از لااله الا الله گفتن است. یعنی به اعتبار خاصی این برتری بیان شده است. بطور نمونه سجده بر خاک کربلا فضیلتی بر همه زمینها دارد یا اینکه استشفاء در تربت کربلا وجود دارد که در دیگر تربتها نیست .
برای آگاهی مطالب زیر نیز تقدیم میشود :
عبدالله بن سنان میگوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: فدایت شوم پدرت درباره انفاق در راه حج میفرمودند به هر درهمی که در این راه خرج کنی برای او هزار درهم حساب میشود. کسی که در مسیر زیارت امام حسین علیه السلام انفاق میکند برای او چیست؟ حضرت فرمودند: به هر درهمی که در این مسیر صرف میکند: هزار هزار هزار(تا ده مرتبه هزار را تکرار کردند) برای او حساب میشود و علاوه بر این رضایت و خشنودی خداوند و دعای خیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام برای اوست.(1)
راوی میگوید: امام صادق علیه السلام به من فرمودند: تاکنون چند مرتبه حج را بجا آوردی؟ عرض کردم: نوزده مرتبه. فرمودند: اگر حجت را بر بیست برسانی (در ثواب) مثل کسی هستی که یک بار قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کرده است.(2)
در روایت دیگری آمده که زیارت امام حسین علیه السلام برابر سی حج مقبول میباشد.
در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است که امام با یک زائر امام حسین راجع به ثواب زیارت اینگونه فرمودند: برای چه اینجا آمدهای؟
زائر عرض کرد: برای زیارت حسین علیه السلام آمدهام. فرمود: هیچ خواستهای نداشتی؟
عرض کرد: هیچ آرزویی مگر این که آن حضرت را زیارت کنم و سلام دهم و به وطنم برگردم. حضرت فرمودند: شما چه ثوابی در زیارت آن حضرت میبینید؟
عرض کرد: ما زیارت حضرتش را مایه برکت در جان، اهل و فرزندان و مال و معایشمان و موجب برآورده شدن حاجاتمان میبینیم.
حضرت فرمودند: آیا میخواهی بیش از این، از فضیلت زیارت آن حضرت برای تو بیان کنم؟ عرض کرد: ای فرزند رسول خدا زیادتر برایم بفرمائید.
حضرت فرمودند: زیارت امام حسین علیه السلام معادل یک حج مقبول خالصانهای است که با رسول خدا صلی الله علیه و آله انجام شود. او از این مقدار تعجب کرد.
حضرت فرمود: ای والله (تعجب میکنی؟) برابر دو حج. و پیوسته از زیارت آن حضرت زیاد فرمودند، تا این که فرمودند: زیارت امام حسین علیه السلام برابر با سی حج مقبول خالصانه ایست که با رسول خدا صلی الله علیه و آله بجا آورده شود.(3)
راوی میگوید: محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم، حضرت فرمودند: امسال حج مشرف نشدی؟ عرض کردم: چیزی که با آن حج بروم نداشتم ولی عرفه در کنار قبر امام حسین علیهالسلام بودم. حضرت فرمودند: از آنهایی که سرزمین منا را درک کردند چیزی کم نداری، بعد فرمودند:
حقیقتا اگر اکراه این را نداشتم که مردم حج را ترک کنند، هر آینه حدیثی را برای شما (درباره زیارت امام حسین علیه السلام) بیان میکردم که هرگز زیارت آن حضرت را ترک نمیکردید.(4)
و در حدیث دیگری امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر مردم میدانستند چه فضیلتی در زیارت امام حسین علیه السلام است، از شوق، جان میسپردند و نفسشان از روی حسرت و اندوه قطع میشد.(5)
در روایات متعددی نقل شده است که زیارت امام حسین علیه السلام معادل حج و عمره میباشد، همچنین روایات مختلفی وجود دارد که زیارت امام حسین (علیه السلام) معادل یک حج، دو حج، بیست حج، سی، هفتاد، هشتاد، صد و هزار حج است و البته بدیهی است این ثوابهای مختلف به حسب مراتب معرفت و رعایت آداب و شرایط زیارت میباشد.
منابع:
1- کامل الزیارات، وسائل، ج 14، باب 45،
2- ابواب مزار ، مستدرک، ج 10، باب 34.
________________________________________
1.مکیال المکارم، ج 2، ص 414.
2. ثواب الاعمال، ص 92، کامل الزیارات، باب 66.
3. وسائل، ج 14، باب 450.
4. وسائل، ج 14، ص 464/ بحارالانوار، ج 98، ص 91، ح 32.
5.بحارالانوار، ج 98، ص 18، ح 1.
برتری کربلا بر کعبه