دین و اندیشه

فلسفه بلا و سختی زندگی

پرسش و پاسخ

آیا بلایای طبیعی مانند زلزله به دلیل گناهان است؟

1 . در روایات وارد شده که گاهی گناهان و معاصی باعث قهرالهی و وقوع برخی بلایای طبیعی می شود، البته اگر مساله طبیعی را به این معنی در نظر بگیریم که هر چیزی از علت خاصی رخ می دهد بله زلزله هم علل طبیعی ومشخص خود را دارد که زمین در شرایط خاصی وشدت حرارتی که در آن وجود دارد زلزله رخ می دهد وباید در نظر داشته باشیم که این علل منحصر در علل مادی نیست بلکه علل غیر مادی نیز در علل طبیعی تاثیر گذار است لذا اعمال خوب وبد انسان نیز در عالم هستی تاثیر دارد .روایت :
در کتاب توحید مفضل آمده که امام صادق علیه السلام می فر ماید : « إِنَّ الزَّلْزَلَةَ وَ مَا أَشْبَهَهَا مَوْعِظَةٌ وَ تَرْهِیبٌ یُرَهَّبُ بِهَا النَّاسُ لِیَرْعَوُوا وَ یَنْزِعُوا عَنِ الْمَعَاصِی وَ کَذَلِکَ مَا یَنْزِلُ بِهِمْ مِنَ الْبَلَاءِ فِی أَبْدَانِهِم » (همانا زلزله وامثال آن برای بیدار کردن مردم وترساندن آنهاست تا به واسطه آن از گناهان دست بردارند،وهمچنین هرنوع بلاءوبیماری که درجسم مردم به وجود می آید. )
2 . خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید : « وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُون » (اعراف/96)
ترجمه : و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتى از آسمان و زمین برایشان مى گشودیم، ولى تکذیب کردند؛ پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان ] آنان را گرفتیم.
این نشان می دهد که اعمال انسان در واکنش طبیعت وکثرت نعمت ها ونزول بلایا تاثیر دارد.
علامه طباطبایی نیز در تفسیراین آیه چنین بیان داشته اند:
مراد از « فبما کسبت ایدیکم » معاصی وگناهان است.(طباطبایی، المیزان، ج8، ص197، نشر: جامعه مدرسین، 1417ق، چ پنجم)
خطاب درآیه عمومی است ومتوجه همه مردم جامعه است وقابل برگرداندن به خطابهای جزئی نیست لذا مراد از این مصائب بلایای عمومی است که دامنگیر کل جامعه می گرددمانند: قحطی،گرانی،وبا،زلزله هاوغیره،پس مراداین است که مصائب ومشکلاتی که به جامعه شما می رسدبه خاطر گناهانی است که انجام داده ایدواین درحالی است که خداوند خیلی ازگناهان شما رانیز می بخشد.
آیه « ظهرالفسادفی البروالبحربماکسبت ایدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوالعلهم یرجعون » (روم/41)وآیات دیگری ازاین دست مانند آیه96اعراف،و11رعد نیز درهمین راستا است که دلالت دارند بین اعمال انسان وببن نظام هستی ارتباط خاصی برقرار است،که اگر مردم براساس فطرت الهی عمل کنند برکات خدا ازآسمان وزمین نازل خواهد شدواگر فساد کنند دچارمشکلات ومصائب خواهند گشت.
…بنابراین مصیبتهایی که دامنگیرانسان می شودآثار اعمال اوست ونتیجه آنهاست به خاطر ارتباطی که بین عمل ومشکلات به وجود آمده است.(المیزان،همان،ج18،ص59و60)
3 . در احادیث، به صراحت از زنا به عنوان عامل زلزله و بلایای دیگر در دنیا و عذاب های زیاد آخرت نام برده شده است. به چند روایت در این زمینه توجه می کنیم.
امام صادق (علیه السلام) در بیان چهار چیز که اگر گسترده و شایع گردد، چهار چیز ظاهر می شود، فرمودند:
…اذا فشا الزنا ظهرت الزلازل…
…زمانی که زنا گسترده و عمومی شود، زلزله ها پدیدار می گردد…(76)
همچنین فرموده اند:
چهار چیز است که یکی از آنها وارد خانه ای نمی شود، مگر این که آن خانه را خراب می کند و هرگز آن خانه به برکت آباد نمی شود: خیانت، دزدی، شرابخواری و زنا(77)
پیامبر (صلی ال علیه و آله) فرمودند:
زمانی که زنا و ربا در شهری آشکار شود، به تحقیق عذاب خدا را بر خودشان حلال کرده اند.(78)
امام باقر (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل فرموده اند:(79)
پنج چیز است که اگر به آنها گرفتار شدید، باید به خدا پناه ببرید. آنگاه فرمود: زنا و عمل منافی عفت هرگز در جمعیتی پدید نیاید، به طوری که آشکار انجام دهند، مگر این که طاعون و بیماری های جدید و بی سابقه که در گذشتگان نبود در میانشان شیوع پیدا می کند (مثل ایدز و…).
آخرین حدیث این که فرمودند:
وقتی خداوند بخواهد بنده ای را هلاک سازد (برای گناهانش)، حیا را از او می گیرد؛ وقتی حیا از او گرفته شود مورد خشم قرار گرفته و منفور می گردد (جامعه بی حیا نیز چنین است)؛ وقتی منفور شد، امانت از او گرفته می شود؛ وقتی امانت گرفته شد، خائن و خیانت پیشه می شود؛ وقتی خیانت پیشه شد، رحم از او گرفته می شود و از دل او بر می خیزد؛ وقتی رحم از دل او برخاست، مطرود و ملعون می شود و طوق اسلام را از گردن او بر می دارند (از اسلام خارج می شود و کافر می گردد)(80)
بدین تربیت، معلوم می شود که زلزله در اثر چه گناهی به وجود می آید و راه جلوگیری از زلزله، جلوگیری از گناهان زلزله زاست، که زنا از مهم ترین آنهاست و هر کسی از شنیدن حرف قرآن و پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر آشوبد، باید در ایمان او شک کرد و نباید برای تبرئه گنهکاران، حق را کتمان نمود و بیان نکرده پس باید با گناه و گنهکاران و بسترسازان و حامیان گناه در جامعه ستیز کرد، نه با دین و قرآن و بیانگران حقایق و اسرار عالم. خود شکن آیینه شکستن خطاست.
اما این امر به معنای این نیست که هر کس گرفتار بلای طبیعی می شود، حتماً گناهکار و عاصی است؛ این روایات در مقام جلوگیری از معصیت صادر شده است، نه در مقام اتهام به کسانی که گرفتار یک بلای طبیعی شده اند ، تاثیر زنا و شایع شدن آن هم در موضوع زلزله به صورت اقتضایی است نه اینکه علت قطعی باشد. زلزله عوامل طبیعی دارد و یکی از عوامل معنوی تاثیر گذار هم ممکن است گناه و زنا باشد.
البته وقتی عذاب می آید خشک و تر را شامل می شود ولی خداوند در قیامت عوض کسانی که بدون گناه ودر اثر افتادن آوار جان خود را از دست داده اند اعطاء کرده وجبران خواهد نمود.

فلسفه بلا و سختی زندگی

دیدگاه شما برای ما ارزشمند است

نظر شما چیه؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم *

دکمه بازگشت به بالا