توهم تناقض در بیان زمان آفرینش
یکی از دوستام که نزدیک به ۱۵ سال نماز و روزه میگرفت .یه چند مدتیه داره روی اسلام تحقیق میکنه و میگه تا وقتی واسم اثبات نشه که اسلام بر حقه هیچکوم از اعمال رو انجام نمیدم چون میخوام دینم رو خودم انتخاب کنم نه بابام.خلاصه یسری سوال ازم پرسید که تو شون موندم خواستم از شما کمک بگیرم لطفا پاسخ هرکدوم رو جدا بدید تا بتونم قانعش کنم.
۷- تناقضاتی که تو قران اومده رو چطور میشه توجیه کرد؟ (مثلا یه جا گفته زمین و اسمان رو تو ۶ روز خلق کردیم جای دیگه گفته تو ۸ روز )
در قرآن تناقض نیست، برخی بر اساس برداشت ظاهری بسنده نموده و گفته اند در قرآن تناقض هست .در ابتدای پاسخ مناسب است نگاهی به آیات مورد اشاره مربوط به خلقت شود :
الأعراف، 54: إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فی سِتَّةِ أَیَّامٍ : پروردگار شما، خداوندى است که آسمانها و زمین را در شش روز [شش دوران ] آفرید .
الفصلت، 9: قُلْ أَ أئِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذی خَلَقَ الْأَرْضَ فی یَوْمَیْنِ : بگو: آیا شما به آن کس که زمین را در دو روز آفرید کافر هستید.
الفصلت، 10: وَ جَعَلَ فیها رَواسِیَ مِنْ فَوْقِها وَ بارَکَ فیها وَ قَدَّرَ فیها أَقْواتَها فی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَواءً لِلسَّائِلین : او در زمین کوه هاى استوارى قرار داد و برکاتى در آن آفرید و موادّ غذایى آن را مقدّر فرمود،- اینها همه در چهار روز بود- درست به اندازه نیاز تقاضا کنندگان!
الفصلت ، 12: فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ فی یَوْمَیْنِ : در این هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفرید. [1]
روز از نظر قرآن مراد از کلمه « یوم » در آیات مورد بحث پاره اى از زمان است ، نه روز به معنای معمولى و معهود ذهن ما ، چون روز از نظر ما ساکنان زمین عبارت است از مقدار حرکت کره زمین به دور خودش ، که یک دور آن را یک روز و یا به عبارتى؛ یک شبانه روز مى نامیم، اطلاق روز بر پاره اى از زمان بسیار شایع است، از آن جمله کلام خدا است که مى فرماید: ما این ایام را در بین مردم جابجا مى کنیم. [2] و نیز مى فرماید: پس آیا در انتظار آنند که همان ایامى که امت هاى گذشته داشتند داشته باشند. [3]، و امثال این موارد که ایام بر پاره اى از زمان اطلاق شده است.» [4] اما باید توجه داشت که اگرچه روز به این معنا است ولی اشکال با آن مرتفع نمی شود لذا به این سؤال باید جواب داده شود. تقدیر روزی زمین در چهار روز: سؤال این است؟ چگونه در آیات فوق(سوره فصلت) آفرینش زمین را در دو روز، و کوه ها و برکات و غذاها در چهار روز، و در دنباله این آیات، آفرینش آسمانها را نیز در دو روز ذکر کرده که مجموعا هشت روز مى شود؟ در حالى که در آیات فراوانى از قرآن مجید آفرینش آسمانها و زمین مجموعا در شش روز، یا به تعبیر دیگر در شش دوران، بیان شده است . [5] مفسران در پاسخ این سؤال راههایی را انتخاب کردند: راه اول که مشهور و معروف است اینکه: آنجا که مى گوید: اربعة ایام (چهار روز) منظور تتمه چهار روز است، به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین آفریده شد، و در دو روز بعد سایر خصوصیات زمین، به اضافه خلقت آسمانها در دو روز مجموعا شش روز (شش دوران) مى شود. نظیر این تعبیر در زبان عرب و تعبیرات فارسى نیز وجود دارد که فى المثل گفته مى شود: از اینجا تا مکه ده روز طول مى کشد، و تا مدینه پانزده روز، یعنى پنج روز فاصله مکه و مدینه است و ده روز فاصله اینجا تا مکه، البته اگر آیات متعدد آفرینش در شش روز نبود چنین تفسیرى پذیرفته نمى شد، ولى از آنجا که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى کنند، و قرینه یکدیگر مى شوند، تفسیر بالا بخوبى قابل قبول است. راه دیگرى که تعداد کمى از مفسران آن را انتخاب کرده اند این است که: اربعة ایام (چهار روز) مربوط به آغاز خلقت نیست بلکه اشاره به فصول چهارگانه سال است که مبدء پیدایش ارزاق و پرورش مواد غذایى انسانها و حیوانات است.
[6] راه سوم: درباره رزق و روزی، واژه قدّر به کار برده شده است، در حالی که درباره خلقت آسمان و زمین واژه خلق به کار گرفته شده است. یعنی این چهار روز تقدیر ارزاق است نه خلقت آن. با این بیان شاید اصل اشکال به کلی از بین برود؛ زیرا اشکال جایی است که ایام تقدیر روزی را در ردیف خلقت بیاوریم (همان طور که کاربر انجام داده است)، در غیر این صورت، اشکال از اصل زائل می شود. با توجه به مطالب یاد شده «ایامى که در این آیات براى خلقت آسمانها و زمین آمده، چهار روز است دو روز براى خلقت زمین، و دو روز براى به پا داشتن آسمان هاى هفت گانه، بعد از آنکه دود بود و اما ایامى که در آن روزی ها درست شده ایام تقدیر آنها است، نه خلقت روزی ها ، و آنچه که در کلام خدا مکرر آمده این است که خدا آسمانها و زمین را در شش روز آفریده، نه مجموع خلق و تقدیر روزی را.» [7] بنابراین مشکلی در معجزه یا ریاضیات ما وجود ندارد . !! بلکه مشکل از این است که بدون اینکه در علمی تخصص داشته باشیم و بدون اینکه به متخصص آن رجوع نماییم ، قضاوتی در مورد آن داشته باشیم.
درباره مراحل ششگانه خلقت ، قرآن مجید ، خلقت آسمان و زمین را در شش روز ذکر کرده اند [8] اما اینکه منظور از یوم (روز)در قرآن مجید که می فرماید: ما زمین و آسمان را در شش روز خلق کردیم [9] چیست؟ آیا مراد یک شبانه روز (24ساعت)است؟ یا…، باید گفت:
مسلم است که در زمان آغاز خلقت، روز و شب معنای واقعی خود را که از گردش زمین به دور خود و در برابر نور خورشید حاصل می شود، پیدا نکرده بودند، زیرا هنوز زمین و خورشید خلق نشده بودند. بنابراین نمی توان گفت منظور از «روز» دقیقاً همان زمان گردش کره زمین به دور خود باشد. هر چند که می تواند معادل آن (یعنی 24 ساعت) را برای آن در نظر گرفت. اما از آنجا که یافته های علمی دانشمندان حاکی از آن است که میلیاردها سال طول کشیده تا زمین و آسمان به وضع کنونی خود در آمده اند لزومی ندارد که ما روز (یا معادل آن در زبان های دیگر مانند «یوم» در زبان عربی) را برابر 24 ساعت بدانیم. مخصوصاً با توجه به اینکه واژه روز یا یوم مفهوم وسیعی دارد، و در بسیاری موارد به معنای یک «دوران» و برهه ای از زمان به کار رفته است و می رود. خواه آن زمان کوتاه باشد یا طولانی و به اندازه هزاران و یا حتی میلیاردها سال.
پی نوشت ها:
اسلام کوئست
[1] مکارم شیرازى ناصر، ترجمه قرآن(مکارم)، دار القرآن الکریم (دفتر مطالعات تاریخ ومعارف اسلامى) – قم، چاپ دوم، 1373 ش.
[2] آل عمران، 140.
[3] یونس، 102.
[4] طباطبایى سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 17 ، ص 362 و 363 ، دفتر انتشارات اسلامى جامعه ى مدرسین حوزه علمیه قم – قم، چاپ پنجم، 1417 ق.
[5] اعراف، 54.
[6] مکارم شیرازی،ناصر،تفسیر نمونه،ج20،ص225.
[7] طباطبایى سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، همان ، ج 17 ، ص 363 و 364 .
[8] ـ این مطلب در 7 آیه قرآن آمده است: اعراف: 54، یونس: 3، هود: 7، فرقان: 59، سجده: 4، ق: 38، حدید : 4.
[9] ق ،38: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما فی سِتَّةِ أَیَّامٍ.
و مجموعه سایت های پرسمان دانشجویی، سایت قرآن و حدیث ، عنوان نقد نقد قرآن.
توهم تناقض در بیان زمان آفرینش