حفظ قرآن یا قرائت قرآن
حفظ قرآن بهتر است یا قرائت آن؟
1. لازم نیست محافظ قران حافظ قران باشد اما اگر حافظ باشد بهتر و مطلوب تر است .
2. هر حافظ محافظ قران نیست و ممکن است کسی حافظ قران باشد اما از قران محافظت نکند .
3. در رابطه با این موضوع به مطلبی از استاد قرائتی توجه کنید :
یادم نمیرود که من حدود بیست سال پیش پاکستان رفتم. با من مصاحبه کردند که در ایران چند تا حافظ قرآن داریم؟ خدا کمکم کرد گفتم: در ایران حافظ قرآن خیلی نداریم، محافظ قرآن خیلی داریم. این بیچاره گیج شد. گفت: فرق بین حافظ و محافظ چیه؟ گفتم: حافظ قرآن که شما تربیت میکنید، چشمش را میبندد و تند تند میخواند. این کار خوبی است ولی خیلی مهم نیست. محافظ قرآن مهمتر از حافظ است. گفت: محافظ چیه؟ گفتم: محافظ میرود جبهه تکه تکه میشود و یک وجب زمین به دشمن نمیدهد. ممکن است نمازش هم غلط باشد. ممکن است نمازش استاندارد نباشد. جانش را میدهد، این را میگویند: محافظ قرآن.
شما همه قرآن را حفظ هستید، ولی معلوم نیست چقدر وقت عمل پای کار باشید. این یک سری تکان داد و گفت: احسنت!بالاخره ما هم خدا را شکر کردیم که کمک ما کردی.الآن حفظ قرآن در ایران، جلسات تفسیر، آموزش قرآن، هم سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، حوزههای علمیه، اوقاف، ارشاد، خیلی تکان خوردند. خود امت، اما حضرت عباسی با همه زحمات، دستشان درد نکند. زحماتشان ذخیرهی قیامت شود. ولی هنوز قرآن مهجور است.
وی همچنین در قسمت های دیگری از سخنان خود گفت:یک آیت الکرسی را روی یک دانه برنج مینویسیم. اینقدر ریز چه کسی گفته بنویس. قرآن چهل تنی، هر دو را هم دیدم. قرآن چهل تنی ورقهایش را با چرثقیل ورق میزدند. همه صفحاتش پروفیل است. یا اینقدر کوچک میشود که یک آیتالکرسی را روی برنج مینویسی، یا اینقدر بزرگش میکنیم که باید با جرثقیل ورق بزنیم.
من را خانه یک عالم عارفی بردند. البته خیلی علم نداشت. ایشان گفت: من میخواهم تو را بیمه کنم. بلند شو بایست! گفتم: آقا من نمیخواهم بیمه شوم. من میخواهم سگ مرا بخورد، تو عارف مرا بیمه نکنی. این عرفانهایی که از طریق فقه نباشد اینطوری است. یک مشت هم احمق میشوند و گول میخورند. گفتم: آقا من نمیخواهم بیمه شوم. ما راه بیمه داریم، گوسفند کشتن، صدقه، آیت الکرسی، استمداد از خدا بیمه میشویم. اینکه من را فوت میکنی، من این را قبول ندارم. دلیل من هم زیارتی است که معتبر ترین زیارتها است. زیارت امین الله، خیلی معتبر است.
بنابراین آنچه ارجح است حفاظت عملی از قرآن و تدبر و عمل به آن است
حفظ قرآن یا قرائت قرآن