عروسی قاسم بن الحسن
ایا ازدواج حضرت قاسم صحیح می باشد؟باتوجه به اینکه قایلین به ازدواج حضرت قاسم می گویند درکتابهای زیادی ازعلمای گذشته ازدواج حضرت قاسم ذکرشده است؟
نخستین مورخی که برای اولین بار به مسئله عروسی حضرت قاسم (ع) پرداخت مرحوم ملا حسین واعظ کاشفی بوده است. وی بر اساس کتابی مربوط به قرن پنجم هجری که هم اکنون نیز اثری از آن بجای نمانده است به این نکته اشاره نموده و آن را پر و بال داده است. در این کتاب آن هم در یک بیت از اشعارش چنین اشاره شده است که امام به قاسم فرمود: آرزوی دیدن عروسی تو را داشتم. این یک بیت سبب ساخت وقایعی پر سوز و بیان ماجراهایی اتفاق نیفتاده در کربلا شده است.پس از ملا حسین واعظ کاشفی، شخصی به نام فخر الدین طریحی در کتابش به نام « المنتخب للطریحی» این قصه را از زبان فارسی به زبان عربی برگرداند. ترجمه طریحی باعث اشتهار و رواج این افسانه بین شیعیان سرزمینهای عربی گردید.حاج میرزا حسین نوری طبرسی از محدثان بزرگ شیعی نیز عروسی قاسم را در زمره اخبار دروغین و غیر قابل اعتمادی آورده که علما از آن اعراض کرده و ابدا اسمی از آن در هیچ یک از کتابهای تاریخی خود نیاوردهاند. طبرسی دلیلی محکم برای بطلان این افسانه دارد که: «به مقتضای تمام کتابهای قابل اعتمادی که در گذشته، علمای بزرگ در فن حدیث و سیره نویسی داشتهاند، نمیتوان برای حضرت سید الشهدا دختر قابل تزویج و بی شوهری پیدا کرد که حضرت آن را به قاسم تزویج کرده باشد». خلاصه آن که: عروسی قاسم به شکلی که در روضهها مطرح میشود داستانی زیبا، جذاب و خیال انگیز است اما هیچ بهرهای از حقیقت و سندیت تاریخ ندارد. قاسم بن الحسن(علیه السلام) در واقعه ی کربلا هنوز به پانزده سالگی نرسیده بود. طبری می گوید: قاسم ده سال داشت و در مقتل ابی مخنف آمده: قاسم در کربلا چهارده ساله بود.( منتخب التواریخ، حاج محمدهاشم بن محمد علی خراسانی، انتشارات علمیه اسلامیه، ص 266)در اینجا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه فقط به ذکر مشخصات برخی از افراد و آثاری که نادرستی و دروغ بودن این تحریف اشاره کردهاند میپردازیم:
شیخ عباس قمی، منتهیالامال، ج1، ص700.
علامه مامقانی، تنقیح المقال، جلد2، جزء2، ص19.
شیخ محمد تقی شوشتری، قاموس الرجال، ج8، ص466.
شیخ جعفر شوشتری، فواید المشاهد، ص51.
قاضی طباطبایی، تحقیق درباره اولین اربعین سیدالشهدا، ص683-689.
و…
عروسی قاسم بن الحسن