تفاوت عزاداری بر امام حسین(علیه السلام)
چرا عزادارى سایر امامان علیهم السلام، مانند عزادارى امام حسین(علیهالسلام) نیست؟
این به دلیل گستره کمى و کیفى واقعه عاشورا است. وضعیت خاص جهان اسلام و مسلمانان، حالات حاکمان مسلمان و ظلم هاى فراوان آنان، در بند کشیده شدن انسانیت و آزادى، تحقیر امت اسلامى، سلب امنیت، تشدید ظلم علیه شیعیان، فراموشى آموزه هایى چون امر به معروف و نهى از منکر، شیوع بدعت ها و ورود آنها به دین، اخلال در وحدت مسلمانان، فراموشى اخلاق اسلامى و انسانى و … از یک سو و موقعیت ویژه اباعبدالله(علیهالسلام) از جهت مظلومیت و تنهایى، کیفیت برخورد مسلمانان به ظاهر دوست با حضرت، نوع جنگ و برخورد فیزیکى با آن حضرت و اصحاب و اهل و عیالش، آموزه ها و درس هاى تربیتى، اجتماعى، سیاسى، فرهنگى و دینى به خصوص امام حسین(علیهالسلام) از سوى دیگر؛[ در این خصوص نگا: حسین، نفس مطمئنه، صص 5 ـ 18.] همه و همه شکل خاصى به این حادثه داده است که ابعاد گوناگون، پیچیده و ژرف آن، موضوعات و مسائل فراوانى را براى تحقیق و پژوهش فراروى محققان قرار داده است و این با توجه به وجود هزاران کتابى است که تاکنون در زمینه این رویداد، به نگارش درآمده است. حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) امام على(علیهالسلام)، حضرت زهرا علیهاالسلام، امام حسن مجتبى(علیهالسلام) و معصومان پس از اباعبدالله(علیهالسلام) ؛ به دلیل همین ویژگى هاى خاص و منحصر به فرد قصه کربلا، این همه بر احیاى یاد کرد آن در قالب عزادارى تأکید فرموده اند.[ نگا: بحارالانوار، ج 44، ص 223، 243، 244، 245، 281، 282، 289، 291، 293 و … .]
به هر روى نفس حوادث عاشورا و ابعاد گوناگون آن، آن را واقعه اى بى نظیر در تاریخ ساخته است؛ چنان که امام صادق(علیهالسلام) فرمود: «لا یوم کیومک یا اباعبدالله»[ شیخ صدوق، امالى، ص 77.] و روشن است که نکوداشت هر واقعه اى، به گستردگى آن بستگى دارد و چون حادثه عاشورا چنین است، عزادارى آن نیز کما و کیفا با عزادارى براى واقعه هاى دیگر قابل مقایسه نیست.
تفاوت عزاداری بر امام حسین(علیه السلام)