سایرسفر و گردشگری

جاهای باکلاس یزد با آدرس + عکس

گردشگری, رپورتاژ آگهی - جاهای باکلاس یزد با آدرس + عکس

شهر یزد معروف به اولین شهر خشتی دنیا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشورمان شناخته می‌شود؛ این شهر تاریخی با قدمتی طولانی، جاذبه های تاریخی و گردشگری را در خود جای‌داده است. اگر تابه‌حال به یزد سفر کرده باشید با قدم گذاشتن در این شهر متوجه خواهید شد که شهر یزد هنوز بافت تاریخی خود را حفظ کرده است و همین موضوع باعث شده گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور به یزد سفر کنند.

در شهر پررفت‌وآمد یزد هتل های متنوعی بناشده است، از هتل های لوکس گرفته تا اقامتگاه های سنتی؛ اما هتل های سنتی مثل هتل هومان یزد ازجمله اقامتگاه‌های پرطرفدار محسوب می‌شود. هتل هومان درواقع بنایی تاریخی با قدمت 150 ساله است که در سال 1399 پس از مرمت و بازسازی با 22 اتاق افتتاح شد. این هتل سنتی در کنار فضای دنج و دل‌نشین از موقعیت مکانی خوبی برخوردار است و مهمان مقیم هتل هومان، تنها با 10 دقیقه پیاده‌روی به‌جاذبه های تاریخی شهر دسترسی خواهند داشت.

معرفی جاهای تاریخی باکلاس یزد

درست است که شهر یزد به شهری تاریخی و سنتی شهرت دارد، اما همین موضوع باعث شده بافت قدیمی شهر از ارزش زیادی برخوردار باشد و جاذبه های دیدنی این مناطق به‌عنوان جاهای باکلاس یزد در میان گردشگران شناخته شود. در ادامه به معرفی جاهای تاریخی اما باکلاس شهر یزد که هرکسی در سفر به یزد باید از آن‌ها بازدید کند، پرداخته‌ایم.

باغ دولت‌آباد، بلندترین بادگیرهای جهان

باغ دولت‌آباد که همچون نگینی در شهر کویری یزد می‌درخشد یکی از معروف‌ترین جاذبه های تاریخی یزد شناخته می‌شود. باغ دولت‌آباد یزد یکی از 9 باغ ایرانی است که توانسته در فهرست میراث جهانی یونسکو جایگاهی را از آن خود کند.

این بنای تاریخی که امروزه موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرارگرفته است، درگذشته محل زندگی یکی از حاکمان یزد به همراه خانواده‌اش بوده است؛ همچنین این مکان جایی برای رسیدگی و مدیریت کارهای حکومتی بوده درنتیجه این باغ درگذشته از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

باغ دولت‌آباد یزد یکی از قدیمی‌ترین جاذبه های این شهر محسوب می‌شود که قدمت آن به دوران نادرشاه افشار یعنی بیش از 260 سال قبل برمی‌گردد.

به‌محض ورود به باغ دولت‌آباد اولین چیزی که به چشم می‌خورد، درختان سرسبز و سر به فلک کشیده سرو، کاج و گیلاس است و پس‌ازآن عمارتی هشت‌ضلعی در مرکز باغ توجه هرکسی را به خود جلب می‌کند. این عمارت با پنجره‌های ارسی و شیشه‌های رنگی نمونه‌ای اصیل از معماری و عمارت ایرانی است.

یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های این باغ، بادگیر بلند روی عمارت است. این بادگیر با ارتفاع 34 متر بلندترین بادگیر دنیا معرفی می‌شود. بادگیر به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که از زیر آن هوای خنک به قسمت شاه‌نشین و تالار عمارت منتقل می‌شود.

باغ دولت‌آباد یزد از آن دسته از جاذبه هایی است که هر گوشه و کنار آن شما را متحیر می‌کند؛ پس در سفر به یزد از بازدید این بنای تاریخی زیبا غافل نشوید. در ضمن ازآنجایی‌که این باغ در بافت سنتی و اعیان‌نشین شهر قرارگرفته است، از جاهای باکلاس یزد محسوب می‌شود.

آدرس: یزد، خیابان شهید رجایی، کوچه حسینیه، باغ دولت‌آباد

میدان امیر چخماق، معروف‌ترین مکان تاریخی یزد

میدان امیر چخماق میراثی ارزشمند و تاریخی به‌جامانده از دوره تیموریان است. این مجموعه تاریخی یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری یزد بشمار می‌رود که سالانه تعداد قابل‌توجهی گردشگر به خود جذب می‌کند.

مجموعه امیر چخماق، توسط حاکم زمان یزد یعنی امیر جلال‌الدین چخماق و همسر ایشان به‌منظور آبادانی شهر یزد بنا شد. این مجموعه در طول تاریخ توسط پادشاهان دستخوش تغییراتی شد و همچنین بخش‌هایی به آن اضافه شد. در اوایل حکومت پهلوی میدان امیر چخماق غم‌انگیزترین روزهای خود را تجربه کرده است، چراکه در آن زمان این بنای ارزشمند به محلی برای دفن مردگان تبدیل‌شده بود؛ تا اینکه حکومت پهلوی بابا تخریب آرامگاه‌ها، روزهای شاد را به میدان امیر چخماق برگرداند.

میدان امیر چخماق که امروزه به‌عنوان مجموعه‌ای تاریخی موردتوجه گردشگران قرارگرفته، بناهای تاریخی گوناگونی را در دل خود جای‌داده است که هرکدام با معماری بسیار زیبا شاهکاری از تاریخ بشمار می‌رود. توصیه می‌شود در سفر به یزد با صبر و حوصله از تمامی بناهای مجموعه امیر چخماق بازدید کنید. بناهای تاریخی مجموعه امیر چخماق به شرح زیر است:

  • تکیه امیر چخماق
  • بازار حاج قنبر
  • مسجد امیر چخماق
  • نخل امیر چخماق
  • آب‌انبار امیر چخماق
  • موزه
  • و…

آدرس: میدان امیر چخماق: یزد، خیابان امام خمینی، میدان امیر چخماق

آتشکده زرتشتیان، آتشی 1500 ساله

آتشکده زرتشتیان یا آتشکده بهرام یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری یزد محسوب می‌شود که اغلب گردشگران در سفر به یزد زمانی را به بازدید از این آتشکده 1500 ساله اختصاص می‌دهند. آتش موجود در آتشکده یزد یکی از سه آتش مقدس زرتشتیان دوره ساسانیان است، این آتش پس از گذشت قرن‌ها همچنان روشن است.

آتشکده یزد درواقع مکانی برای نیایش و راز و نیاز پیروان زرتشت است که امروزه این بنای تاریخی ارزشمند میزبان گردشگران با هر دین و آیین می‌باشد. معمولاً در روزهای خاص سال مثل اول فروردین زرتشتیان از محوطه پشتی برای برگزاری مراسمات خاص خودشان وارد آتشکده می‌شود و گردشگران اجازه ورود به آتشکده را ندارند.

با دیدن بنای آتشکده زرتشتیان یزد متوجه خواهید شد که در این بنای ارزشمند و مقدس خبری از زرق‌وبرق و تجملات نیست بااین‌حال معماری ساده باستانی، زیبایی خاصی را به این مکان بخشیده است. بنای آتشکده در مرکز حیاط قرارگرفته است که 21 متر از سطح زمین بالاتر است و می‌بایست برای ورود باید 8 پله بالا رفت همچنین در اطراف آن درختان سرسبز زیبایی آتشکده را دوچندان کرده است.

از آتش همیشه روشن آتشکده که بگذریم، این بنای تاریخی شامل بخش‌های دیگری همچون تالار ورجاوند، آب‌انبار، نگاره فروهر و محوطه آتشکده می‌باشد.

آتشکده زرتشتیان در یکی از بهترین مناطق یزد واقع‌شده است، درنتیجه این بنای تاریخی از جاهای باکلاس یزد محسوب می‌شود. در نیمه اول سال معمولاً به دلیل برگزاری آیین زرتشتیان زمان بازدید ممکن است طولانی‌تر خواهد شد؛ بنابراین بهتر است نیمه دوم سال را برای بازدید انتخاب کنید.

آدرس: یزد، بلوار شهید منتظر قائم، خیابان آیت‌الله کاشانی

خانه لاری‌ها، یادگاری از قاجار

گردشگری, رپورتاژ آگهی - جاهای باکلاس یزد با آدرس + عکس

در شهر یزد به‌واسطه قدمتی که دارد، خانه های تاریخی بسیاری به چشم می‌خورد اما در میان آن‌ها خانه تاریخی لاری‌ها یکی از زیباترین بناهای تاریخی این شهر است که توصیه می‌شود هرکسی در سفر به یزد، بازدید از این خانه را باید در اولویت قرار دهد.

خانه لاری‌ها همان‌طور که از نامش پیداست، پیشینه‌اش به مهاجران لاری برمی‌گردد. داستان خانه لاری‌های یزد ازاین‌قرار است که حدود 270 سال قبل افراد شناخته‌شده‌ای به نام لاری‌ها از شهر لار برای تجارت به یزد مهاجرت کردند، یکی از آن‌ها یعنی حاج محمدابراهیم لاری در منطقه اعیانی نشین یزد، زیباترین خانه یزد را بنا کرد.

خانه لاری‌ها تا اواخر حکومت رضاشاه پهلوی به دست لاری‌ها بود، اما پس‌ازآن به خاطر مشکلات انحصار وراثت به مدت نیم‌قرن مورد بی‌لطفی قرار گرفت و به متروکه تبدیل شد. درنهایت سال 1363 سازمان میراث فرهنگی پس از بازسازی اساسی به‌عنوان جاذبه تاریخی فعالیت خود را مجدد آغاز نمود.

آنچه که باعث شده خانه لاری‌ها یکی از محبوب‌ترین جاذبه های تاریخی یزد معرفی شود، تنها پیشینه تاریخی آن نیست؛ بلکه معماری و تزئینات فوق‌العاده زیبای این خانه است. خانه لاری‌ها نیز مانند سایر خانه‌های یزد از خشت درست‌شده است و برای خنکی خانه در روزهای گرم تابستان آب‌انبار و بادگیر در خانه ساخته‌شده. از دیگر زیبایی‌های چشم‌نواز خانه لاری‌ها می‌توان به پنجره‌های ارسی، گچ‌بری، آیینه‌کاری و نقاشی اشاره کرد.

آدرس: یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه‌فرنگی

موزه قصر آیینه، معروف به آیینه و روشنایی

اگر قصد دارید در سفر به یزد از جاهای باکلاس یزد بازدید کنید، حتماً موزه قصر آیینه را در برنامه یزد گردی خود جا دهید. موزه قصر آیینه یکی از بهترین موزه‌های یزد بشمار می‌رود، چراکه این موزه معروف در کنار نگهداری از اشیای قدیمی و ارزشمند ساختمان موزه از فضا و معماری بسیار زیبایی برخوردار است.

این بنای زیبایی که امروزه می‌بینید، متعلق به شخصی به نام آقای صرافی زاده بوده است که در سال 1320 به‌عنوان مهمانسرای اختصاصی در باغی وسیع بناشده است. جالب است بدانید هنگام ساخت عمارت اصلی هیچ‌گونه آسیبی به باغ وارد نشده است. درنهایت پس از انقلاب این عمارت مصادره شد و در سال 1377 به موزه‌ای جذاب تبدیل شد.

با ورود به موزه آیینه و روشنایی یزد اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، معماری تلفیقی سنتی اروپایی ساختمان است که جلوه خاصی را به باغ بخشیده است. این عمارت از بخش‌هایی گوناگونی تشکیل‌شده است که در همه آن‌ها تزئینات بسیار زیبای گچ‌بری، آیینه‌کاری، نقاشی و… به چشم می‌خورد.

اگر به آثار تاریخی با موضوع نور علاقه‌مند هستید، در سفر به یزد این موزه را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. در این موزه رواق عتیق، رواق آیینه، رواق آبگون، رواق منظر و… در معرض نمایش گذاشته‌شده است.

آدرس: یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت‌تیر

اگر دوست دارید در یکی از جاهای باکلاس یزد و در نزدیکی مکان های تاریخی شهر اقامت داشته باشید، هتل لاله یزد گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. هتل لاله یکی از اقامتگاه های سنتی 3 ستاره یزد محسوب می‌شود که به خاطر خدمات و امکانات رفاهی عالی، موردتوجه گردشگران قرارگرفته است. شما با اقامت در هتل لاله تنها با 15 دقیقه پیاده‌روی به میدان امیر چخماق و 14 دقیقه رانندگی به موزه آیینه و روشنایی دسترسی خواهید داشت. برای رزرو هتل لاله یزد اینجا را کلیک کنید.

معرفی جاهای مدرن یزد

درست است که اغلب مسافران به هدف بازدید از جاذبه های تاریخی به یزد سفر می‌کنند، اما جالب است بدانید در این شهر تاریخی و سنتی مکان های تفریحی مدرن نیز به چشم می‌خورد که توصیه می‌شود در سفر به یزد، از بازدید آن‌ها غافل نشوید.

پارک کوهستان، لذت طبیعت‌گردی

اگر از تماشای جاذبه های تاریخی خسته شده‌اید، می‌توانید یکی از جاهای باکلاس یزد مثل پارک کوهستان را انتخاب کنید و به دل طبیعت بزنید. پارک کوهستان یکی از محبوب‌ترین جاذبه های تفریحی است که علاوه بر گردشگران موردتوجه یزدی‌ها نیز قرارگرفته است.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های پارک کوهستان یزد، دریاچه مصنوعی در این مکان تفریحی است. این دریاچه امکان قایق‌سواری با چشم‌انداز فوق‌العاده زیبا برای گردشگران فراهم نموده است.

در قسمت جنوبی پارک کوهستان شهربازی مجهز قرارگرفته است. این شهربازی با وسایل بازی جذاب و همچنین بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک یزد، لحظات شاد و هیجان‌انگیزی را برایتان رقم می‌زند. پارک کوهستان امکانات تفریحی و رفاهی بسیار خوبی را برای مسافران فراهم کرده است به همین دلیل این پارک بهترین مکان برای پیک‌نیک‌های آخر هفته است.

در پارک کوهستان یزد امکانات زیر وجود دارد:

  • پیست اسکیت
  • زمین‌بازی کودکان
  • آب‌نمای موزیکال
  • سینما 5 بعدی
  • کافه و رستوران
  • غرفه و فروشگاه
  • آلاچیق
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ

آدرس: یزد، جاده یزد- تفت

گردشگری, رپورتاژ آگهی - جاهای باکلاس یزد با آدرس + عکس

مرکز خرید آریا

در شهر یزد بازارهای ‌سنتی گوناگونی وجود دارد اما تعداد مراکز خرید لوکس انگشت‌شمار هستند. اگر به بازارهای سنتی علاقه‌ای ندارید، یکی از جاهای باکلاس یزد برای خرید، مرکز خرید آریا است. این مرکز خرید در 5 طبقه دارای بیش از 113 غرفه فروشگاهی است که در آن اجناس مثل پوشاک، لوازم‌خانگی، سوغات یزد، لوازم‌آرایشی و بهداشتی، لوازم الکترونیکی و… به فروش می‌رسد.

در این مرکز خرید لوکس نورپردازی‌های بسیار چشم‌نوازی بکار رفته است که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. اگر پس از گشت‌وگذار در مرکز خرید حسابی خسته و گرسنه شدید، به آخرین طبقه مرکز خرید بروید در آنجا رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها با انواع غذاها و نوشیدنی‌ها آماده پذیرایی از شما هستند.

آدرس: یزد، خیابان شهید قندی

مرکز خرید صدف

مرکز خرید صدف یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید یزد است؛ از آنجایی این مرکز خرید در منطقه صفائیه واقع‌شده است از جاهای باکلاس یزد بشمار می‌رود. مرکز خرید صدف در وسعت 5 هزار مترمربع دارای 5 طبقه و بیش از 100 واحد تجاری است.

اگر به دنبال خرید اجناس شیک و مدرن هستید، حتماً سری به مرکز خرید صدف بزنید. در این مجتمع تجاری هر چه بخواهید پیدا خواهید کرد، از پوشاک گرفته تا جواهر و صنایع‌دستی. توجه داشته باشید از این مرکز خرید با توجه به اجناس لوکس و موقعیت مکانی انتظار خرید ارزان نداشته باشید.

دیگر امکانات مرکز خرید صدف یزد به شرح زیر است:

  • رستوران و کافی‌شاپ
  • فضای بازی کودکان
  • پارکینگ
  • اتاق نگهبانی
  • آسانسور و پله‌برقی

آدرس: یزد، صفائیه، خیابان تیمسار فلاحی، بعد از هتل صفائیه

سخن پایانی

شهر زیبای یزد بااینکه عنوان دومین شهر تاریخی را از آن خود کرده است، اما جاهای مدرن و لوکس کم ندارد. جاذبه های تاریخی که در این مطلب معرفی کردیم، در مناطق بالا شهر و اعیانی نشین واقع‌شده‌اند؛ از همین رو به‌عنوان جاهای باکلاس یزد شناخته می‌شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا