Ultimate magazine theme for WordPress.

حکم شرعی نگاه به عورت همسر

عورت - حکم شرعی نگاه به عورت همسر

حکم شرعی نگاه به عورت همسر چیست؟ آیا نگاه به آلت تناسلی و عورت همسر موقع آمیزش و نزدیکی مکروه است؟ آیا موجب کوری فرزند می شود؟
در ادامه بررسی احکام نگاه کردن ، در مطلب قبلی به بررسی اینکه محدوده عورت زن و مرد کجاست؟ و همچین حکم شرعی نگاه به عورت خود را بیان کردیم که اگر علاقه مند بودید می توانید ابتدا به آن مطالب مراجعه کنید و سپس این مطلب را بخوانید، که در ادامه به پاسخ سوالاتی که در ابتدا ذکر کردیم می پردازیم.

حکم شرعی نگاه کردن به آلت تناسلی و عورت همسر

نگاه کردن به عورت همسر و لذت بردن از آن هیچ اشکالی ندارد، اما شاید چیزی که باعث طرح چنین سوالی شده است این است که برخی از فقهاء نگاه کردن به عورت همسر موقع آمیزش را مکروه می دانند یعنی ترک آن بهتر است ولی اگر نگاه کند نیز اشکالی ندارد و دلیل آن هم این است که اسلام بخاطر برخی مصالح آدابی را برای آمیزش ذکر کرده است مثل اینکه:

امام صادق علیه السلام می فرمایند: در هنگام آمیزش به آلت جنسی زن نگاه نکنید که بیم آن می رود فرزند کور شود. (حلیة المتقین علامه مجلسی)

اما در ادامه در مورد این دسته روایات توضیحاتی را عرض می کنیم:

  1. در حالت عادی و هنگامی که زوجین در حال آمیزش نیستند، نگاه کردن مرد به تمام بدن همسرش، حتی نگاه به آلت تناسلی او اشکالی ندارد.
  2. هنگامی که زوجین به آمیزش می‌پردازند نیز، مشاهده ظاهر آلت تناسلی زن، اشکالی ندارد، ولی نباید به داخل آن نگاه شود؛ زیرا در حدیث امام صادق(ع) – که اشکالی برای این عمل ندانستند – عبارت «الی فرج المرأه» آمده و در دو حدیثی که از این عمل نهی شده، عبارت «فی فرج المرأه» و «الی باطن فرج امرأته» آمده است.
    در هر حال، با توجه به احادیث عامی که این کار را جایز شمرده‌، نهی از آن در برخی روایات، ارشادی[6] بوده و دلالت بر حرمت ندارد، بلکه نهایتاً این را می‌رساند که در حال آمیزش، نگاه به داخل آلت تناسلی زن، مکروه است.
    توجه به این نکته نیز ضروری است که آمیزش عام‌تر از دخول است، زیرا در زمان دخول، نگاه کردن به داخل فرج امکان‌پذیر نیست.
  3. در دو حدیثی که از این عمل نهی نموده، اشاره به حکمت آن نیز شده است:
    یک) این‌که ممکن است، مرد با انجام این عمل، چیزی یا حالتی را مشاهده کند که موجب اشمئزاز و تنفر او شده و لذت وی در روابط جنسی آینده را کاهش دهد.
    دو) این‌که چه بسا این عمل، زمینه کوری فرزند را فراهم ‌کند، که البته علم تجربی روز، به رابطه این دو پدیده پی نبرده است. شاید مراد معصوم(ع) این باشد که این عمل، در آینده زمینه کوری باطن و عدم بصیرت فرزند را فراهم می‌کند و یا جهات دیگری در کلام معصوم(ع) باشد که ما از درک آن عاجزیم و شاید بعدها به آنها پی ببریم.
    به هر حال، روشن است که دلیل دوم، مربوط به زمانی است که عمل جنسی زن و شوهر به تولد فرزند بیانجامد و الا در آمیزشی که فرزندی از آن حاصل نمی‌شود، این حکمت وجود نخواهد داشت.
3.5/5 - (8 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیه؟

وارد کردن نام و ایمیل اختیاری است.