اخبار سیاسی

کارت ملی و شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی و خارجی

افغانستانی‌های مهاجر شناسنامه‌ ایرانی می‌گیرند؟

آخرین اخبار اتباع افغانی و خارجی - جدیدترین ها - کارت ملی و شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانی و خارجی

در برخی رسانه ها در مورد اینکه برای برخی اتباع افغانی شناسنامه ایرانی صادر می شود، که وزیر کشور نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند که در ادامه می خوانید.

شناسنامه ایرانی برای افغانی ها

به گزارش راشدون احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز در بدو ورود به استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ورود مهاجرین اتباع کشور افغانستان یک موضوع قدیمی و در نتیجه سیاست‌های غلط استکبار جهانی است که سبب بروز مشکلات داخلی این کشور شده که برای برخورداری از امکانات وارد ایران شده‌اند.

وی افزود: مردم و اتباع مهاجر کشور افغانستان انسان‌های شریفی هستند، اینکه افرادی تلاش کنند با ارائه آمارهای غلط قصد ایجاد تفرقه بین برادران افغانستانی با ملت شریف ایران در نقاطی که مهاجرپذیر هستند داشته باشند، محکوم است و با جدیت با آنها برخورد می‌شود.

وحیدی تصریح کرد: آمارهای ارائه شده به هیچ عنوان درست نیست، برخی افراد فرق شناسه با شناسنامه را نمی‌دانند و اخیرا اعلام کرده‌اند که کشور قصد صدور شناسنامه برای مهاجران افغانستانی دارد در صورتی که این مهم واقعیت ندارد و مانند قبل برای آنها شناسه صادر می‌شود. هیچ شناسنامه‌ای برای افغانستانی‌های مهاجر صادر نمی‌شود و تنها صدور شناسه یا کد شناسایی برای مهاجران مجاز در دستور کار است.

شناسنامه برای اتباع افغانی

اتباع خارجی از هر کشوری که باشند؛ بعد از کسب اقامت و حضور چند ساله در ایران و با داشتن شرایط لازم، می توانند تابعیت ایران را کسب کنند و سند تابعیت ایرانی دریافت کنند که در اصطلاح عامیانه از آن به شناسنامه یاد می شود، امّا واژه درست آن سند تابعیت است.

کارت ملی برای اتباع افغانی

گرفتن شناسنامه ایرانی برای اتباع خارجی و یا به طور کلی اسنادی که به طور مستقیم به تابعیت مربوط هستند را اصطلاحاً «سند تابعیت» می گویند و برای کسانی که تابعیت ایران را تحصیل می کنند صادر می شود.

حال بر اساس این سند از سوی اداره ثبت احوال برای دارنده سند تابعیت، اوراق سجلی و شناسنامه صادر می شود که این اسناد، اسنادی هستند که توسط وزارت امور خارجه یا با تأیید وزارت از سوی ثبت احوال تنظیم می گردند.

همچنین اسنادی وجود دارد که بدون مداخله وزارت امور خارجه توسط ثبت احوال تنظیم می شوند.

برگ ولادت، شناسنامه و کارت شناسایی از این قبیل اسناد هستند.

این اسناد (برگ ولادت، گواهی فوت، شناسنامه، کارت شناسایی) اسناد رسمی هستند و تا زمانی که توسط رای دادگاه و یا تصمیم هیات حل اختلاف تصحیح یا ابطال نشده اند، به قوت خود باقی می مانند.

شرایط شناسنامه برای اتباع افغانی

شرایط گرفتن شناسنامه ایرانی برای اتباع خارجی به شرح زیر است:

الف) اشخاص متقاضی اهلیت قانونی داشته باشند؛ یعنی به سن 18 سال تمام رسیده باشند.

ب) اشخاصی که درخواست تابعیت ایران را می نمایند، باید فراری از خدمت نظامی نباشند.

ج) اتباع خارجی (افغانی، عراقی و…) برای اینکه بخواهند به تابعیت ایران درآیند؛ باید پنج سال اعم از متوالی یا متناوب در ایران ساکن بوده باشند.

د) واجد شرایط بودن از لحاظ اخلاقی. مانند آن که در هیچ مملکتی به جنحه مهم یا جنایت غیر سیاسی محکوم نشده باشند. (جرم سیاسی مانع کسب تابعیت و اخذ شناسنامه ایرانی نمی باشد)

علاوه بر مواردی که ذکر شد؛ اشخاصی که قصد گرفتن شناسنامه ایرانی را دارند، باید تمکن مالی نیز داشته باشند.

به عبارتی وسایل کافی برای معیشت داشته باشند تا هزینه اضافی بر جامعه تحمیل نگردد و همچنین داشتن هنر، حرفه، صنعت و یا سرمایه مالی امتیاز محسوب می گردد.

شرایط چهارگانه گرفتن شناسنامه ایرانی برای اتباع خارجی که گفته شد؛ شرایط کلی هستند، امّا یک سری استثنائات نیز برای گرفتن شناسنامه ایرانی برای اتباع خارجی وجود دارد که به شرح زیر است:

1_ اشخاصی که در خارج از ایران اقامت دارند ولی به خدمت برای دولت ایران مشغول هستند؛ اقامت این اشخاص در خارجه، از تاریخ اشتغال به خدمت، در حکم اقامت در خاک ایران است. (قسمت پایانی ماده 979 قانون مدنی)

2_ کسانی که به امور عام المنفعه ایران خدمت یا مساعدت شایانی کرده باشند.

3_ کسانی که دارای مقامات عالی علمی هستند.

4_ کسانی که دارای همسر ایرانی هستند و از همسر ایرانی خود صاحب فرزند باشند.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا