احکام شرعی

چرا تقلید می کنیم؟ چرا داشتن مرجع تقلید واجب است؟

سایت راشدون بخش احکام شرعی: در مطلب قبلی در مورد اینکه تقلید و اجتهاد چیست و به چه معناست؟ توضیح دادیم به شما هم توصیه می کنم جهت آگاهی بیشتر ابتدا آن مقاله را بخوانید. در ادامه بیان احکام تقلید به این می پردازیم که برای خیلی سوال است که چرا تقلید می کنیم؟ دلیل و فلسفه تقلید کردن از یک مرجع تقلید چیست؟ و سوالاتی از این دست که در ذهن خیلی از ماها وجود دارد و امروز قصد دارم به بررسی علت این موضوع بپردازم پس تا انتها با ما همراه شوید.

فلسفه احکام, احکام تقلید - چرا تقلید می کنیم؟ چرا داشتن مرجع تقلید واجب است؟
دلیل و فلسفه تقلید کردن چیست؟

چرا تقلید می کنیم؟ چرا داشتن مرجع تقلید واجب است؟ دلیل و فلسفه تقلید چیست؟

هر مسلمانی نسبت به فلسفه احکام کنجکاو است و دوست دارد به دلیل آنها پی ببرد، مثل اینکه ما چرا روزه می گیریم یا چرا نماز می خوانیم ؟ چرا تقلید می کنیم؟ چرا داشتن مرجع تقلید واجب است؟ و …. که ان شاء الله در نوشته های جداگانه فلسفه هر کدام را بیان می کنیم اما در مورد فلسفه تلقید کردن از مرجع تقلید موضوع مهم تر است چون سعادت دنیا و آخرت انسان در پیروی از احکام الهی است. اما همانطور که در مقاله اجتهاد و تقلید چیست؟ گفتیم که برای شناخت احکام شرعی تلاش و کوشش فراوان و دهها سال تحصیل نیاز است تا بتوانیم فهم درستی از آیات و روایات بدست آوریم و احکام دینی را از آنها استخراج کنیم و این کار از عهده خیلی ها بر نمی آید لذا اسلام سفارش کرده است که باید به اهل خبره مراجعه شود. شخصی مکلف برای انجام احکام الهی سه راه پیش رود دارد:

  1. به تحصیل علم بپردازد تا مجتهد شود.
  2. همه آرای و نظریات مختلف را مطالعه کند و به گونه ای عمل کند که طبق همه آراء، عمل او صحیح بباشد که اصطلاحا می گویند احتیاط کند.
  3. از رای کسی که این علوم را آموخته و مجتهد شده است تقلید کند.

غیر از این سه راه، راه دیگری وجود ندارد، حالا اگر کسی به اجتهاد برسد، خودش کارشناس احکام شرعی است و دیگران به او مراجعه می کنند، و از احتیاط کردن و تقلید بی نیاز است.
اما راه دوم که احتباط است نیازمند به اطلاعات فراوان و تسلط کامل به آراء و نظر فقهاء و مجتهدین است و برای اینکه در هر مساله ای احتیاط کنیم زندگی ممکن است مختل شود مثلا برخی فقهاء می گویند در فلان سفر نماز قصر (شکسته) است و برخی می گویند نماز کامل است حال کسی که می خواهد به احتیاط عمل کند باید نماز را به دو صورت قصر و کامل بخواند که مستلزم تکرار است و ..
بنابراین کسی که به اجتهاد نرسید و امکان احیتاط هم فراهم نیست ناگریز تقلید کردن برای اکثر مردم واجب می شود که البته راحت ترین راه هم هست.

توجه: این سه راه مختص به احکام شرعی نیست، بلکه در بقیه رشته های تخصصی هم وجود دارد، مثلا یک انسان عادی یا حتی مهندس وقتی بیمار می شود یا باید خودش کسب علم کند تا پزشک شود و بیماری خود را علاج کند یا اینکه از همه آراء پزشکان اطلاع پیدا کند و به گونه ای عمل کند که بعدا پشیمان نشود و یا باید به پزشک متخصص مراجعه کند. که در راه اول برای اینکه به درمان برسد چند سال زمان می برد و راه دوم بسیار دشوار است و بهترین راه مراجعه کردن به پزشک است. و همچنین در دیگر رشته های تخصصی. پس همه انسان ها نمی توانند در همه رشته های متخصص شوند چون عمر انسان کوتاه است و عقل حکم می کند که هر گروهی باید در رشته ای متخصص شوند و دیگران نیز به آنها مراجعه کنند.

جمع بندی

بنابراین پاسخ به سوال چرا تقلید می کنیم و چرا داشتن مرجع تقلید واجب است؟ روشن شد و پی بردیم فلسفه تقلید از مرجع چیست؟ و بجای اینکه ما سالها عمر خود را بگذاریم و مجتهد شویم در عوض به متخصصین احکام که مراجع تقلید هستند رجوع کرده و احکام الهی را از آنها اخذ می کنیم و ما ضامن درستی یا اشتباه آن نیستیم. در ادامه توصیه می کنم مقاله ما درباره پیشینه تقلید و اجتهاد را بخوانید.

4.6/5 - (9 امتیاز)

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا