منع شوهرم از پوشیدن چادر و رعایت حجاب
با سلام و وقت بخیر
بنده با حجاب هستم و میخواهم چادر هم سر بکنم ولی شوهر بنده رضایت نمی دهد و کار به دعوا و… میکشد حتی اجاره نمی دهد در صورت چادر سر نکردن مانتو های گشاد بپوشم و هر چقدر با محبت حرف میزنم و میگویم در خانه آن طور که تو میخواهی لباس میپوشم ولی میخواهم چادر سرکنم اجازه نمی دهد و از چادر بدش می آید آیا اگر من برخلاف رضایت ایشان چادر سرکنم گناهی مرتکب شده ام؟
پاسخ کوتاه:
از لحاظ شرعی اطاعت از شوهر مشروط به این است که تضادی با دین نداشته باشد. اطاعت از شوهر در کارهای حرام، گناه و یا آنچه به نفع و مصلحت واقعی شما نیست، لازم و جایز نیست و در مواردی ممکن است اطاعت از وی گناه هم باشد؛ بنابراین اگر شوهرتان شما را از حجاب منع می کند، اطاعات از وی بر شما لازم نیست و شما در هر صورت باید حجاب تان را حفظ کنید.
پرسشگر گرامی!
اگر شوهرتان از شما می خواهد که چادر نپوشید این احتمال وجود دارد که شوهرتان به فلسفه و حکمت حجاب و ضرورت پوشش برتر که همان چادر است، آگاه نیست و یا از ایمان و اعتقادات مذهبی قوی و بالایی بهره مند نیست، به همین خاطر از شما تقاضا دارد که نوع پوشش تان را تغییر دهید. البته این نکته را نیز بدانید حجاب داشتن همیشه به معنى چادر نیست، بلکه به معنى پوشش زن است، حال آنجا که با چادر امکان پذیر است چه بهتر و آنجا که نشد به پوشش قناعت مى شود. چادر نوعی حجاب برتر است که کسی که آن را برمیگزیند در واقع حجاب را به نحو اکمل و اجمل رعایت کرده است و ضمن این که مواضع زینت خود را پوشانیده، برجستگیهای بدن خویش را نیز که ممکن است موجب تهییج شهوت جوانان گردد، پوشانیده است.
مراجع عظام تقلید و علمای بزرگوار نیز با توجه به همین مسئله، چادر را نوعی حجاب برتر معرفی میکنند و هیچیک پوشیدن چادر را برای زن مسلمان واجب و ضروری نمیدانند. آنچه بر زن مسلمان واجب است، پوشش بدن و همچنین پیشگیری از هر گونه عاملی است که به عفت جامعه خدشه وارد میکنند و باعث تهییچ شهوت و تحریکپذیری جوانان میگردد.
این نکته را نیز بدانید، امروزه چادر، گذشته از کارکرد پوششی، نماد یک زن مسلمانِ پایبند و معتقد به اسلام و آموزهای دینی است؛ از این روی اگر زنان مسلمان بتوانند در همه حال از پوشش چادر استفاده کنند و با این شیوه به ترویج دین و آیین خویش بپردازند و مشت محکمی بر دهان یاوهگویان و دشمنان دین و قرآن بزنند کار بسیار پسندیدهای انجام دادهاند.
دشمنان قرآن برای مقابله با اعتقادات و باورهای زنان مسلمان، سعی میکنند با شبههافکنی و مسائل دیگر ابتدا چادر را از سر زن مسلمان بِکشند و سپس یواش یواش به سایر باورهای دینی آنان رسوخ کنند و به تدریج تمام اعتقادات و باورهای آنان را با اندیشههای مسموم خویش نابود سازند. اگر روزی تمام زنان مسلمان از پوشش چادر هم استفاده نکنند، مطمئن باشید دشمنان اسلام به این مقدار بسنده نخواهند کرد و سعی میکنند زنان مسلمان را به تدریج به ابتذال و فرهنگی برهنگی سوق دهند و همان طور که عرض شد به تدریج تمام اعتقادات آنها را نابود سازند.
این نکته را بدانید، ما نیز معتقدیم که حجاب با مانتو نیز محقق پیدا می کند، منتها منظور از مانتو آن لباس های امروزی که به اسم مانتو در بازار یافت می شود و متأسفانه بر اندام دختران و زنان این مرز و بوم دیده می شود، نیست. مانتوهایی که با نوع طراحی، دوخت و رنگی که دارند، حجم بدن در آنها غیر واقعی نشان داده می شود و جنبه جلوهگری، تحریکپذیری و تهییچکنندگی آنها بسیار بالاست و روز به روز هم تنگتر و کوتاهتر می شود هرگز مد نظر ما نیست و با آموزههای دینی و تعالیم اسلامی در تضاد است. البته استفاده از مانتوهای بلند و گشاد به جای چادر که حجم بدن زن در آن پیدا نیست هیچ ایرادی ندارد. شما نیز می توانید از چنین مانتوهایی برای پوشش در هنگامی که باشوهرتان بیرون می روید، استفاده کنید و در مواقع دیگر همان پوشش چادرتان را داشته باشید تا خواسته شوهرتان را اجابت کرده باشید و او را به زندگی دلگرم نمایید. البته اگر شوهرتان مجدداً از شما خواست که مانتوهای کوتاه و بدن نما و یا تنگ استفاده کنید در این فرض اطاعت از شوهر بر شما واجب نیست و بلکه حرام است.
از لحاظ شرعی اطاعت از شوهر عمدتاً در باب همبستری و پاسخ به تقاضای مشروع وی در صورتی که عذر شرعی نداشته باشید و نیز عدم خروج از منزل به جز مواردی که استثنا شده است. بقیه موارد در حوزة علم اخلاق قرار دارد؛ یعنی اینکه اطاعت از شوهر در امور دیگر اخلاقاً امر مطلوب و پسندیدهای است آنهم مشروط به این است که تضادی با دین نداشته باشد. اطاعت از شوهر در کارهای حرام، گناه و یا آنچه به نفع و مصلحت واقعی شما نیست، لازم و جایز نیست و در مواردی ممکن است اطاعت از وی گناه هم باشد.
امام علی (علیهالسلام) در این خصوص میفرماید: «لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِی مَعْصِیةِ الْخَالِق»(1) ؛ «اطاعت از مخلوق (هر کس که باشد) در انجام معصیت الهی پذیرفتنی نیست».
آیتالله جوادیآملی در این زمینه می فرماید:
«زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او یا مرد سرپرست او یا حتی خانواده وی نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم، مرد بگوید من راضیم یا اعضای خانواده رضایت دهند، بلکه حجاب زن حقی الهی است، لذا میبینید در جهان غرب و کشورهایی که به قانون غربی مبتلا هستند، اگر زن همسرداری آلوده شد و شوهرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام میکنند، اما در اسلام اینگونه نیست، یعنی حرمت زن، اختصاص به خود زن، شوهر و برادر و فرزندانش ندارد به عبارتی اگر همه رضایت دهند، قرآن راضی نخواهد بود، چون حرمت و حیثیت زن بهعنوان حقاللَّه مطرح است، خدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفریده است تا معلم رقت بوده و پیام عاطفه بیاورد، حال اگر جامعهای این درس رقّت و عاطفه را ترک نموده و به دنبال غریزه و شهوت رفتند، به همان فسادی مبتلا میشوند که در غرب ظهور کرده است. بنابراین کسی نمیتواند نسبت به نداشتن حجاب رضایت داشته باشد. از این جهت است که قرآن کریم میگوید، هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید، معلوم میشود عصمت زن، حق اللَّه است و به هیچ کسی ارتباط ندارد. قهراً همه اعضای خانواده، اعضای جامعه و حتی خود زن، امین امانت الهی هستند. زن به عنوان امین حق اللَّه از نظر قرآن مطرح است، یعنی این مقام حرمت و حیثیت را خدای سبحان (که حق خود اوست)، به زن داده و فرموده است: این حق مرا به عنوان امانت حفظ کند، آنگاه جامعه به صورتی در میآید که شما در ایران میبینید، جهان در برابر ایران خضوع کرده است؛ زیرا که در مسأله جنگ تا آخرین لحظه، صبر کرد و کاری که برخلاف عاطفه، رقت، رأفت و رحمت باشد انجام نداد. با این که دشمنان او از آغاز، حمله به مناطق مسکونی، کشتار بیرحمانه بیگناهان و غیر نظامیها را مشروع کردند. جامعه ای که قرآن در آن حاکم باشد، جامعه عاطفه است، راز این امر نیز در این است که نیمی از جامعه را معلمان عاطفه که همان مادران میباشند، به عهده دارند چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول خانواده درس رأفت و رقّت میدهد و رأفت و رقّت در همه مسائل کارساز است».(2)
خیلی صریح و آشکارا و با جرئت ورزی و البته با چاشنی کردن مقداری محبت به شوهرتان اعلام دارید که بیش از آنچه در دین و آموزه های دینی آمده هست، در هیچ شرایطی حاضر نیستید کوتاه بیایید و عقب نشینی کنید، اما در سایر موارد اختیار با خودتان است.
به هر حال، می توانید در یک فضای آرام و صمیمی با شوهرتان صحبت کنید، فلسفه و حکمت و کارکرد چادر را برای او با استدلال و منطق بیان کنید تا او مجاب شود که نوع پوشش تان خوب است و ایرادی ندارد. البته در هر صورت نباید اجازه دهید که محتوای گفتگوی شما از گفتگوی صمیمانه خارج شود و به جر و بحث و مجادله کشیده شود و این مسئله باعث ایجاد تنش شود و و باعث تیرگی و سردی روابط گردد.
توصیه اکید ما این است که هرگاه صحبتهای شما از حالت طبیعی خارج شد و جر و بحثها شدت گرفت و به مشاجره و دعوا کشیده شد از عقبنشینی تاکتیکی بهره بجویید. یادتان باشد، همواره عقبنشینی نشانه ضعف نیست، بلکه شما میخواهید با عقبنشینی تاکتیکی و هوشمندانه از ایجاد تنش، ناراحتی و دلچرگی بکاهید و در فرصت دیگری راه حل منطقی برای حل مشکل خویش پیدا کنید.
در پایان، برای اینکه در نوع باورهای شوهرتان تغییر ایجاد کنید و تفاوت ها را به حداقل برسانید تا از ایجاد تنش در زندگی تان پیشگیری به عمل آورید، توصیه میشود با برنامهریزی درست، روز به روز پایههای دینی و معنوی خود و شوهرتان را محکمتر و استوارتر کنید؛ چرا که تقویت روح ایمان و پرورش مبانی مذهبی و اعتقادی خود و شوهرتان در حفظ و حراست شما بسیار بسیار تأثیرگذار خواهد بود. بر اساس تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام گرفته بین میزان گرایش به باورهای مذهبی و دینداری افراد با میزان گرایش به جرم و جنایت و آلودگی به گناهان اخلاقی و غیر اخلاقی همبستگی و رابطه مثبت وجود دارد و کسانی که از باورهای مذهبی قویای برخوردار بودهاند و خود را ملزم به رعایت حد و حدود الهی میدانند و در عمل نیز پایبندی خود را به اثبات رسانیدهاند، در آنها گرایش به بدیها، گناهان، جرم و جنایت کمتری گزارش شده است و این گونه افراد بیش از دیگران، در حفظ و حراست خود از وسوسههای شیطانی و گناهآلود کوشیدهاند و خود را از آلودگی رهانیدهاند.
ترغیب و تشویق شوهرتان برای شرکت در مجالس و محافل مذهبی، حضور در اماکن مذهبی و زیارتگاهها، تقویت روابط خویشاوندی با خانوادههای متدین و مذهبی و… در اصلاح و تغییر باورهای نادرست و سوءرفتار شوهرتان بسیار تأثیرگذار خواهد بود مشروط به اینکه شما صبر و حوصله به خرج بدهید و شوهرتان را بهخوبی همراهی کنید تا باعث ارشاد و هدایت او گردید.
همچنین همواره نقاط مثبت و ویژگی های خوب اخلاقی شوهرتان را به خوبی یاد کنید تا انگیزۀ او برای ایجاد تغییرات مثبت در وی افزایش یابد.
پینوشت:
1. تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم ، قم : دار الکتاب الإسلامی، 1410ق، ص787.
2. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، زن در آینه جلال و جمال، قم: اسراء، 1392.
منع شوهرم از پوشیدن چادر و رعایت حجاب