ظهور و تناسب آن با گناه
ظهور و گناهکاری شیعیان نسبتی دارد؟یک هفته هیچ شیعه ای گناه نکند، ظهور رخ می دهد؟
پاسخ کوتاه:
گناه بطور قطع از موانع ظهور، توبه واقعی و تقوا سبب تعجیل در امر فرج می گردد. مضمون توقیع حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیخ مفید: «کارهای شما باید به محبت و دوستی ما ترغیبتان نماید. آنچه خوشایند ما نبوده و موجب کراهت و خشم ماست دوری گزینید؛ زیرا امر ما ناگهانی فرا می رسد. آن هنگام توبه و بازگشت سودی ندارد و پشیمانی از گناه، نجاتبخش از کیفر نیست.»
گناه در هر حالی بد و دارای تاثیرات منفی بر ظهور است ؛ بخصوص اگر از ناحیه منتظران وشیعیان باشد! گناه های شیعیان مانند تیری است که باعث رنجش حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) می شود و منجر به طولانی شدن مدت غیبت حضرت می شود. همانگونه که گناه ، ظهور را به تاخیر می اندازد، توبه واقعی و تقوا سبب تعجیل امر فرج می گردد. از جمله توقیعات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف توقیعی است که به شیخ مفید مرحمت فرموده اند: «هریک از شما باید کاری کند که وی را به محبت و دوستی ما نزدیک تر کند و از آنچه خوشایند ما نبوده و موجب کراهت و خشم ماست دوری گزیند؛ زیرا امر ما ناگهانی فرا می رسد، در هنگامی که توبه و بازگشت برای او سودی ندارد و پشیمانی او از گناه، از کیفر ما نجاتش نمی بخشد و خداوند رشد و هدایت را به شما الهام فرماید» (1) به تعبیر بزرگان، گناه هایی که از ما سر می زند مانند تیری است که به امام زمان علیه السلام پرتاب شود و باعث آزردگی او می گردد. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در توقیعی می فرمایند: «تقوا پیشه کنید، تسلیم ما باشید و کار را به ما واگذارید که بر ماست شما را از سرچشمه سیراب بیرون آوریم چنانکه بردن شما به سرچشمه از سوی ما بود … به سمت راست میل نکنید و به سوی چپ نیز منحرف نشوید.» (2) کسانی اگر بگویند با گناه کردن و زیاد کردن فساد در جامعه، ظهور امام زمان علیه السلام نزدیک بشود ، این تفکر ناشى از عدم شناخت مسئولیت انسانى و دینى و برداشت غلط از موضوع ظهور است . در احادیثى که وظایف منتظران مشخص شده، همه جا سخن از تقوا، ورع، عفاف، دورى از گناه و قرب به خداوند است. چنان که امام صادق علیه السلام مى فرمایند: «هر کس خشنود مى شود که از اصحاب قائم باشد، پس باید منتظر باشد و به ورع و اخلاق نیکو عمل کند، در حالى که منتظر است. اگر چنین شخصى، پیش از ظهور بمیرد، اجر او مانند کسى است که زمان ظهور را درک کرده است. پس (در جهت نیکى ها) بکوشید و منتظر باشد. (این انتظار)، گوارا باد بر شما اى گروه رحمت شده».پیروزی هر انقلاب و هر فعالیت اجتماعی به یک سلسله شرایط و موقعیت های عینی و خارجی بستگی دارد که بدون فراهم شدن آن شرایط نمی تواند به هدفش برسد. اگر چه قسمتی از شرایط و موقعیت های انقلاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آسمانی وخدایی است و جنبه آسمانی دارد، اما اجرای کلی مأموریت وی، به گرد آمدن شرایط عینی وخارجی وابسته است. علت تاخیر در ظهور عدم تحقق بعضی از این شرایط است. اجرای انقلاب اسلامی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز به موقعیت های خارجی و پذیرنده محیط مساعد و فضای عمومی درک و پذیرش آن وابسته است. رسالت خداوند برای ایشان عجل الله تعالی فرجه الشریف، دگرگون ساختن همه جانبه گیتی است. همه افراد بشر از تاریکی های ستم و بیداد، باید به فروغ دادگری راه یابند. چنین دگرگونی بزرگی، نیازمند یک محیط جهانی مساعد و یک فضای عمومی مناسب نیز هست تا موقعیت خارجی مطلوب را برای انجام انقلاب جهانی آماده سازد.
بر این اساس هرچند برای غیبت امام عصر عللی ذکر شده اما یکی از مهمترین علل محروم ماندن جامعه و مردم از فیض حضور آن امام همان گناه و معصیت مردم است. گناه موجبات خشم خداوند را نیز فراهم و مستوجب مجازات مانند محروم شدن از درک حضور امام علیه السلام است. امیر مؤمنان، علی(علیه السلام) در اینباره فرمود:…وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ وَ لَکِنَّ اللَّهَ سَیُعْمِی خَلْقَهُ مِنْهَا بِظُلْمِهِمْ وَ جَوْرِهِمْ وَ إِسْرَافِهِمْ عَلَی أَنْفُسِهِم… ؛آگاه باشید زمین از حجّت الهی خالی نمیماند؛ ولی خداوند به دلیل ستم پیشگی و زیادهروی انسانها، آنان را از وجود حجّت خود محروم میکند. (3)
امام جواد علیه السلام : إِذَا غَضِبَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ هنگامی که خدای تبارک و تعالی بر آفریدهایش خشم کند ما را از میانشان دور می سازد . خشم خدا به جهت هشدار و آگاه ساختن مردم است تا قدر شناس باشند علامه مجلسی می فرماید :غائب شدن امام نتیجه خشم خدا بر اکثر بندگانش می باشد. (4)
امام باقر(علیه السلام) نیز در اینباره میفرماید:…وَ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُحِبُّونَّا بِقُلُوبِکُمْ وَ یُخَالِفُ ذَلِکَ فِعْلُکُمْ وَ اللَّهِ مَا یَسْتَوِی اخْتِلَافُ أَصْحَابِکَ وَ لِهَذَا أُسِرَّ عَلَی صَاحِبِکُم …؛ شما مردمی هستید که با دل، ما را دوست میدارید؛ ولی عمل شما با این محبت، ناسازگار است. به خدا سوگند! اختلاف اصحاب پدید نمیآید و به همین دلیل صاحب شما از دست شما گرفته میشود…. (5) بدین سان غیبت آخرین حجّت خداوند نماد خشم خداوند بر زمینیان است و بی شک اگر در ترک گناه و معصیت همت کنیم برخی از موانع برطرف خواهد شد و امید است که خداوند تفضل نموده و علل دیگر را برطرف کرده و جامعه از این موعود امم مستفیض گردد.
(1) احتجاج طبرسی، ج2، ص497.
(2) بحارالانوار ، ج 52 ، ص179.
(3) نعمانی ، الغیبة ، ص141.
(4) کلینی ، الکافی ج 1 ص 343.
(5) حمیرى، عبد الله بن جعفر ، قرب الإسناد، ص381.
ظهور و تناسب آن با گناه