دین و اندیشه
محل زندگی عیسی(ع) – حضرت عیسی کجاست؟ نظرات در مورد محل حضرت عیسی(ع)
یک آقایی میگفت: حضرت عیسی اکنون در همان بهشتی به سر میبرد که آدم در ابتدا ساکن بود، آیا شما موافق هستید؟
در باره اینکه حضرت عیسی کجاست؟ در بین ادیان یهود، مسیحت و اسلام تفاوت دیده می شود. هر سه دین در باره فرجام این نبی خدا سخن رانده اند. لیک اختلاف روایت هر سه دین از روز آخر ظهور و حضور عیسی در بین مردمش، موجب می شود که اعتقاد آنها در باره مکان فعلی ایشان نیز متفاوت باشد.
ما به نظر هر سه دین در اینجا اشاره می کنیم:
1ـ یهود معتقدند که عیسی کشته شده است. چون یهود ادعا مى کرد که مسیح عیسى بن مریم(ع) را کشتند. طبق این باور عیسی زنده نیست که جایی داشته باشد. قرآن کریم ادعاى یهود مبنى بر اینکه عیسى را کشتند را رد مى کند.
«وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ، وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ، یَقِیناً، بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ، وَ کانَ اللَّهُ عَزِیزاً حَکِیماً، وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیداً»(1)
2ـ مسیحیان معتقدند که یهودیان آن جناب را دار زدند و کشتند، ولى بعد از کشته شدنش، خداى تعالى او را از قبرش بیرون آورد و به آسمان برد.
بر این اساس مسیحیان معتقدند که عیسی در نزد بدر (همان خدای مسیحیان) در آسمان معنوی قرار دارد. او در دست راست خداست و تاثیرش بر جهان از طریق روح القدس است. بی شک مراد مسیحیت از مسیح نزد خدا باید وجود روحی او باشد نه جسمی.
حال آنکه آیات قرآن که ملاحظه کردید داستان کشتن و به دار آویختن را به کلى تکذیب مى کند.
3ـ مسلمین با استفاده از ظاهر آیه «وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ … »(2) معتقدند عیسى (ع) نزد خدا زنده است و نخواهد مرد تا آنکه همه اهل کتاب به وى ایمان بیاورند. روشن است که مراد از نزد خدا آسمان نیست بلکه قرب معنوی خداست. لذا علامه طباطبائی (ره) در تفسیر آیه «وَ رافِعُکَ إِلَیَّ وَ مُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا»(3) می فرماید: کلمه “رفع” به معناى بلند کردن و برداشتن است، و از آنجایى که در آیه شریفه کلمه”رافعک” مقید به قید” الى” شده معلوم مى شود که منظور از این رفع، رفع معنوى است نه رفع صورى و جسمى، چون خداى تعالى در مکانى بلند قرار نگرفته تا عیسى (ع) را به طرف خود بالا ببرد، او مکانى از سنخ مکانهاى جسمانى که اجسام و جسمانیات در آن قرار مى گیرند ندارد، به همین جهت دورى و نزدیکى نسبت به خداى تعالى هم دورى و نزدیکى مکانى نیست. لذا منظور از رفع، رفع معنوى است یعنى ترفیع درجه و تقرب به خداى سبحان.(4) نظیر تعبیرى که در سوره مریم در شان ادریس (ع) آورده فرموده است «وَ رَفَعْناهُ مَکاناً عَلِیًّا»(5) که منظور از مکان در این آیه جمله مکانت و منزلت است، نه مکان مادى.
البته عده ای معتقدند که مراد از “رفع عیسى (ع) به سوى خدا”، بالا بردن هم روح و هم جسم عیساى زنده به آسمان است.” چون از ظاهر قرآن شریف بر مى آید که خداى تعالى عیسى (ع) را در حالى که زنده بود به آسمان مادى و جسمانى بالا برده و مقام قرب خداى سبحان و محل نزول برکات و مسکن ملائکه مکرم هم همین آسمان مادى است .(6)
در کتاب عیون از حضرت رضا (ع) روایت کرده که فرمود: امر هیچ یک از انبیاء و حجج الهى بر مردم مشتبه نشد مگر امر عیسى (ع) و بس، براى اینکه عیسى (ع) را زنده به آسمان بردند و بین آسمان و زمین قبض روحش کردند و “بدن بی روح” و “روح بی بدنش” را به آسمان بردند و در آنجا دوباره روحش را به بدنش برگرداندند.
ما به نظر هر سه دین در اینجا اشاره می کنیم:
1ـ یهود معتقدند که عیسی کشته شده است. چون یهود ادعا مى کرد که مسیح عیسى بن مریم(ع) را کشتند. طبق این باور عیسی زنده نیست که جایی داشته باشد. قرآن کریم ادعاى یهود مبنى بر اینکه عیسى را کشتند را رد مى کند.
«وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ، وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ، یَقِیناً، بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ، وَ کانَ اللَّهُ عَزِیزاً حَکِیماً، وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیداً»(1)
2ـ مسیحیان معتقدند که یهودیان آن جناب را دار زدند و کشتند، ولى بعد از کشته شدنش، خداى تعالى او را از قبرش بیرون آورد و به آسمان برد.
بر این اساس مسیحیان معتقدند که عیسی در نزد بدر (همان خدای مسیحیان) در آسمان معنوی قرار دارد. او در دست راست خداست و تاثیرش بر جهان از طریق روح القدس است. بی شک مراد مسیحیت از مسیح نزد خدا باید وجود روحی او باشد نه جسمی.
حال آنکه آیات قرآن که ملاحظه کردید داستان کشتن و به دار آویختن را به کلى تکذیب مى کند.
3ـ مسلمین با استفاده از ظاهر آیه «وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ … »(2) معتقدند عیسى (ع) نزد خدا زنده است و نخواهد مرد تا آنکه همه اهل کتاب به وى ایمان بیاورند. روشن است که مراد از نزد خدا آسمان نیست بلکه قرب معنوی خداست. لذا علامه طباطبائی (ره) در تفسیر آیه «وَ رافِعُکَ إِلَیَّ وَ مُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا»(3) می فرماید: کلمه “رفع” به معناى بلند کردن و برداشتن است، و از آنجایى که در آیه شریفه کلمه”رافعک” مقید به قید” الى” شده معلوم مى شود که منظور از این رفع، رفع معنوى است نه رفع صورى و جسمى، چون خداى تعالى در مکانى بلند قرار نگرفته تا عیسى (ع) را به طرف خود بالا ببرد، او مکانى از سنخ مکانهاى جسمانى که اجسام و جسمانیات در آن قرار مى گیرند ندارد، به همین جهت دورى و نزدیکى نسبت به خداى تعالى هم دورى و نزدیکى مکانى نیست. لذا منظور از رفع، رفع معنوى است یعنى ترفیع درجه و تقرب به خداى سبحان.(4) نظیر تعبیرى که در سوره مریم در شان ادریس (ع) آورده فرموده است «وَ رَفَعْناهُ مَکاناً عَلِیًّا»(5) که منظور از مکان در این آیه جمله مکانت و منزلت است، نه مکان مادى.
البته عده ای معتقدند که مراد از “رفع عیسى (ع) به سوى خدا”، بالا بردن هم روح و هم جسم عیساى زنده به آسمان است.” چون از ظاهر قرآن شریف بر مى آید که خداى تعالى عیسى (ع) را در حالى که زنده بود به آسمان مادى و جسمانى بالا برده و مقام قرب خداى سبحان و محل نزول برکات و مسکن ملائکه مکرم هم همین آسمان مادى است .(6)
در کتاب عیون از حضرت رضا (ع) روایت کرده که فرمود: امر هیچ یک از انبیاء و حجج الهى بر مردم مشتبه نشد مگر امر عیسى (ع) و بس، براى اینکه عیسى (ع) را زنده به آسمان بردند و بین آسمان و زمین قبض روحش کردند و “بدن بی روح” و “روح بی بدنش” را به آسمان بردند و در آنجا دوباره روحش را به بدنش برگرداندند.
پی نوشت ها
1ـ نساء ،آیه 157.
2ـ نساء ،آیه 159.
3ـ آل عمران،آیه 55.
4ـ ترجمه المیزان، ج 3، ص: 326.
5ـ مریم،آیه 57.
6ـ ترجمه المیزان، ج 3، ص: 342.
محل زندگی عیسی(ع) – حضرت عیسی کجاست؟ نظرات در مورد محل حضرت عیسی(ع)