حذب حداکثری
باید ها و نباید های جذب حداکثری و دفع حداقلی چگونه است؟
گرچه جذب حداکثری و دفع حد اقلی افراد به عنوان یک اصل پذیرفته شده است ، اما دارای الزاماتی است . همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: «بنده معتقد به جذب حدّاکثریام، البتّه با روشهای خودش، نه اینکه حالا هر کاری بکنیم بهعنوان جذب حدّاکثری»(بیانات در دیدار بسیجیان ، 95/9/3)بایدها و نبایدها و الزامات جذب حداکثری
از مهمترین بایدهای جذب حداکثری می توان به موارد زیر اشاره کرد.
1.جذب برمبانی اصول و ارزشها
جذب حداکثری باید با مبنا قرار دادن اصول صورت بگیرد . تسامح در اصول برای جذب افراد به هیچ وجه صحیح نبوده و موجب انحراف خواهد شد نمی توان به بهانه جذب افراد از اصول و ارزشهای اسلامی و انقلابی کوتاه آمد.
مقام معظم رهبری فرمودند: «بسیج سیاسی است، اما سیاستزده نیست، سیاسیکار نیست، جناحی نیست؛ بسیج مجاهد است، اما بیانضباط نیست، افراطی نیست؛ بسیج عمیقاً متدین و متعبد است، اما متحجر نیست، خرافی نیست؛ بسیج بابصیرت است، اما ازخودراضی نیست؛ بسیج اهل جذب است – گفتهایم جذب حداکثری – اما اهل تسامح در اصول نیست؛ بسیج غیور است، پاسدار خطوط فاصل است؛ بسیج طرفدار علم است، اما علمزده نیست؛ بسیج متخلق به اخلاق اسلامی است، اما ریاکار نیست؛ بسیج در کار آبادکردن دنیاست، اما خود اهل دنیا نیست. این شد یک فرهنگ
بیانات در دیدار اقشار نمونه بسیج سراسر کشور، 90/9/6)
همچنین فرمودند: «ما عرض کردیم جذب حداکثری، دفع حداقلی. البته معیار و میزان، اصول و ارزشهاست»(بیانات در دیدار کارگزاران نظام ، 89/5/27)
2.جذب بر مبنای نظام و انقلاب
همه کسانی که معتقد به نظام و انقلاب هستند ، در تحت چتر انقلاب قابل جمع و جذب هستند هر چند دارای افکار و اندیشه های متفاوتی باشند .معیار جذب و دفع افراد باید اعتقاد به اصل نظام و انقلاب باشد نه جناح و حزب خاص یا باور به اعتقاد وبرنامه خاص
مقام معظم رهبری فرمودند:«بسیج جناحی نیست؛ یکی از دو جناح سیاسی، یا سه جناح سیاسی، یا چهار جناح سیاسیِ داخل کشور نیست. بسیج لشکر انقلاب است، بسیج مال انقلاب است. اگر دوگانگیای وجود داشته باشد، دوگانگی انقلابی و ضدّ انقلابی است -حتّی فرد غیر انقلابی هم قابل کشش است، قابل جذب است؛ بنده معتقد به جذب حدّاکثریام، البتّه با روشهای خودش، نه اینکه حالا هر کاری بکنیم بهعنوان جذب حدّاکثری- انقلاب و ضدّ انقلاب. هر جناحی، هر کسی، هر آدمی که انقلاب را قبول دارد، در خدمت انقلاب است، دنبال انقلاب است، بسیج طرفدار او هم هست. یعنی اینجور نیست که ما در جناحهای داخل کشور، بسیج را جزو این جناح یا آن جناح یا آن جناح [سوم] یا آن جناح [چهارم] بدانیم؛ نخیر، خود بسیج یک جریان است، یک شطّ عظیم جاری است به سمت اهداف انقلاب»(بیانات در دیدار بسیجیان ، 95/9/3)
همچنین فرمودند:« اشکالی ندارد که مسئولان کشور، متولیان امور کشور منتقدینی داشته باشند که ضعفهای آنها را به خود آنها نشان بدهند. وقتی انسان در مقام رقابت قرار بگیرد، مقابل منتقد قرار بگیرد، بهتر کار میکند اینجور نیست که وجود منتقدین و کسانی که این روش را قبول ندارند، آن روش را قبول دارند، برای نظام ضرری داشته باشد؛ منتها باید در چهارچوب نظام باشد؛ این اشکالی ندارد، این مخالفت هیچ مخالفت مضری نیست؛ نظام هم مطلقا با یک چنین مخالفتی برخورد نمیکند. البته انتقاد باید در چهارچوب اصول باشد. اصول انقلاب هم مشخص است که چیست. اصول انقلاب امور سلیقهای نیست که هر که از یک گوشهای در بیاید، سنگ اصول را به سینه بزند؛ بعد که سراغ این اصول میرویم، میبینیم بیگانهی از انقلاب است. اصول انقلاب، اسلام است؛ قانون اساسی است؛ رهنمودهای امام است؛ وصیتنامهی امام است؛ سیاستهای کلی نظام است که در قانون اساسی معین شده است که این سیاستهای کلی بایست تدوین بشود. در این چهارچوب، اختلاف نظر، اختلاف ممشا، اختلاف سلیقه عیب نیست، که حسن است؛ مضر نیست، که مفید و نافع است. این یک مطلب است که در میدان معارضات اینچنینی، نظام با هیچ کس برخورد نمیکند. آنجائی که افراد در چهارچوب اصول رفتار کنند، دنبال خشونت نروند، درصدد بر هم زدن امنیت جامعه نباشند، آسایش جامعه را نخواهند به هم بزنند – از این کارهای خلافی که انجام میگیرد؛ دروغپراکنی و شایعه – نظام هیچگونه مسئلهای ندارد. مخالفینی هستند، نظراتی دارند، نظرات خودشان را بیان میکنند؛ نظام برخورد نمیکند. بنای نظام در اینجا، جذب حداکثری و دفع حداقلی است. این، روش نظام است؛ این را همه توجه بکنند. آن کسانی هم که نظر مخالف دارند، نظرات مخالف با نظرات رسمی دارند، در این چهارچوب میتوانند خودشان را مقایسه کنند. اگر کسی با مبانی نظام معارضه کند، با امنیت مردم مخالفت کند، نظام مجبور است در مقابل او بایستد.(نماز جمعه تهران، 88/6/20)
3.اخلاق مداری
یکی از الزامات جذب حداکثری و دفع حداقلی افراد ، توجه به اخلاق اسلامی است. همانگونه که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و ائمه اطهار علهیم السلام با اخلاق پسندیده خود ، افراد را به اسلام و تشیع جذب نمودند .
قرآن کریم اخلاق نیکوی پیامبر اکرم را عامل جذب افراد به اسلام معرفی نموده ، می فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ.» (سوره آل عمران، آیه 159)
(«اى رسول ما!) پس به خاطر رحمتى از جانب خدا (که شامل حال تو شده،) با مردم مهربان گشته اى و اگر خشن و سنگدل بودى، (مردم) از دور تو پراکنده مى شدند.»
این آیه اخلاق نیکو را عامل جذب اکثری دانسته وبیانگر این نکته اساسی است که جذب حداکثری با تند خویی و بداخلاقی و خشونت طلبی امکان پذیر نیست به ویژه در دورانی که دشمنان اسلام از هیچ تلاشی برای تخریب چهره اسلام و اسلام هراسی فرو گذار ننموده و از همه ابزار و امکانات خود در این زمینه استفاده می نمایند از فیلم و سینما گرفته تا حمایت از گروههای تروریستی در پوشش اسلام و…
4. گذشت و بخشش از اشتباهات و خطاها
یکی از اصول و الزامات جذب حداکثری افراد ، گذشت و نادیده گرفتن برخی اشتباهات و خطاهاست در برابر خطاها و اشتباهات افراد نباید سختگیری نمود و افرادی که دچار اشتباه و غفلت شده اند را مورد پذیرش قرار داد . البته حساب کسانی که از سر عناد و با آگاهی کامل به دشمنی با نظام و اسلام بر می خیزند یا حاضر به کوتاه آمدن از مواضع نادرست خود نیستند ، از این افراد جداست.
مقام معظم رهبری فرمودند: « انسانها از لحاظ ایمان در یک حد نیستند. ما در بین خودمان آدمهائی داریم ضعیفالایمان، آدمهائی داریم که ایمانشان قویتر است. باید راه بیائیم. نمیشود ضعیفالایمان را دفع کرد، نمی شود فقط به کسانی چشم دوخت که قویالایمانند؛ نه، ضعفا را هم باید در نظر داشت. کسانی که خودشان را قوی میدانند، آن کسانی را که ضعیف میدانند، ملاحظه کنند، مراعات کنند، دفع نکنند. آن کسانی که جزو مجموعه هستند، لیکن بر اثر اشتباه و غفلت کنار افتادند، جدا افتادند، اینها را به خود بیاورند؛ اینها را نصیحت کنند، دلالت کنند، راه را به آنها نشان بدهند، آنها را برگردانند. اینها مسائل اساسی است.(بیانات در دیدار کارگزران نظام ، 89/5/27)
حذب حداکثری