احکام موسیقی و غنا

حکم گوش دادن به موسیقی زن توسط مرد

با نام و یاد خدای مهربان ، سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز و کاربران گرامی وبسایت راشدون. در ادامه بررسی احکام شرعی » احکام موسیقی و غنا قبلا بطور مفصل حکم گوش دادن به موسیقی از نظر مراجع را بیان کردیم و در ادامه قصد داریم حکم گوش دادن به موسیقی زن توسط مرد را بیان کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

ابتدا کلیپ کوتاه زیر را ببنید و در ادامه حتما متن را بخوانید زیرا محتوای که در متن است در کلیپ نیست.

حکم گوش دادن به موسیقی و آهنگ زن توسط مرد

سوال. آیا جایز است مردی غنای زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غنای زن برای شوهر و برعکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده، و تحریم غنا ناشی از تحریم آن مجالس است؟
آیت الله خامنه ای: گوش دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که مضلّ عن سبیل اللّه و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمی کند؛ و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب می شود، و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمی باشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به طور مطلق است.

سوال. گوش دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می خواند اعم از این که شنونده، جوان باشد یا خیر، مذکر باشد یا مؤنث، چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟
آیت الله خامنه ای: اگر صدای زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده ای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد؛ و فرقی بین موارد فوق نیست.(اجوبه الاستفتائات)

حکم شنیدن موسیقی با خوانندگی زن برای مردان چیست؟ غنا یعنی چه؟ خواندن اشعار حافظ با موسیقی با صدای زن وشنیدن آن توسط مرد چگونه است؟

دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
ج1و3) اگر صداى زن به‌صورت غنا باشد و یا گوش دادن به صداى او به قصد لذت و ریبه باشد و یا مفسده‏اى بر آن مترتّب گردد و یا همراه با موسیقى لهوى و حرام باشد، جایز نیست.
ج2) غنا یعنى ترجیع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
1ـ در هر حال تک خوانی زن اشکال دارد
2ـ و در مورد اینکه غنا چیست؟ و فلسفه ی حرمت آن کدام است به کتاب «180 پرسش و پاسخ» صفحه ی 510 که در بخش (تالیفات) نیز موجود است مراجعه نمایید.
3ـ از جواب بالا معلوم شد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
غنا حرام است ، و منظور از آن سخن باطلى است که با آوازى خوانده مى‏شود که مناسب مجالس لهو و لعب باشد . و همچنین جایز نیست با این گونه صدا قرآن و دعا و مانند آن را بخوانند ، ـ و بنابر احتیاط واجب ـ سخنانى غیر از آنچه گفته شد نیز به این گونه صدا نخوانند . و همچنین گوش دادن به غنا حرام است و اجرت گرفتن بر آن نیز حرام است و ملک گیرنده نمى‏شود . و همچنین یاد گرفتن و یاد دادن آن نیز جایز نیست . و موسیقى یعنى نواختن آلات مخصوص موزیک نیز اگر به نحوى باشد که مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است ، و غیر آن حرام نیست . و اجرت گرفتن بر نواختن موسیقىِ حرام ، نیز حرام است ، و ملک گیرنده نمى‏شود ، و تعلیم و تعلّم آن نیز حرام است .و شنیدن صدای زن با تهیج جنسی جایز نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بطور کلی همه آهنگ هایی که از آلات طرب باشد حرام است و غنا یعنی دور دادن صدا در گلو و خوانندگی زن به صورت غنا و شنیدن صدای او نیز حرام است.(اسلام کوئست)

به طور کامل حکم گوش دادن به موسیقی زن توسط مرد را بیان کردیم ان شاء الله همه ما در زمره راشدون (هدایت یافتگان) و متقین باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)

‫6 نظرها

  1. من چندین سال چند هزار ساعت از عمرم رو موسیقی گوش دادم و الان توبه کردم. و واقعا دیگه نمی خوام هیچ موسیقی ای حتی اذان موزیکال گوش بدم. فکر می کنم بهترین اذان اذانیه که بدون آواز خونده می شه. آیت الله سیستانی هم این اذان ها رو مکروه می دونه. موسیقی در آدم انواع حالات روانی منفی رو تشدید می کنه و باعث می شه انسان از یاد خدا و قیامت دور بمونه. در کتابخونه ها هم دیده می شه افرادی متاسفانه صدای موزیکشون رو بلند کردن و از هندزفری بیرون میاد و بقیه رو آزار می ده. آزار بقیه رو بذاریم کنار، نکته ی منفی اینه که به موسیقی معتاد شده و حتی موقع درس خوندن موسیقی گوش می ده و تمرکز کافی نداره. من خودم هم متاسفانه قبلا اینطور درس می خوندم و اصلا هر از چندگاهی باید می رفتم بیرون کتابخونه یه دل سیر گوش می دادم. بقیه هم می رفتن سیگار می کشیدن! کلا خوب نیست این جور چیز ها.

    1. توی هیئت هم به صورت آهنگین مداحی میشه لطفا اونها رو هم ممنوع کنید،قرآن هم با صوت حرام باشد ممنون

  2. سلام اگر در ماه محرم موسیقی حلال گوش کنیم که هم متن آهنگ بد آموزی نداشته باشد و هم لحن خواندن آن و ریتم آهنگ هم حرام نباشد و ریتم آهنگ تقریباً مثل نوحه باشد اما موضوع آهنگ محرم نباشد .آیا گوش دادن به این آهنگ در ماه محرم حرام است یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا