احکام موسیقی و غنا

حکم گوش دادن به موسیقی زن توسط زن

با نام و یاد خدای مهربان ، سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز و کاربران گرامی وبسایت راشدون. در ادامه بررسی احکام شرعی » احکام موسیقی و غنا قبلا حکم گوش دادن به موسیقی زن توسط مرد را توضیح دادیم و در ادامه قصد داریم حکم گوش دادن به موسیقی زن توسط زن را بیان کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

- حکم گوش دادن به موسیقی زن توسط زن

حکم گوش دادن به موسیقی زن توسط زن / آیا حرام است؟

سوال: حکم گوش دادن به موسیقی زن توسط زن چیست؟ آیا گوش دادن به آهنگ و موسيقى غير لهوى كه خواننده اش زن است براى بانوان چه حكمى دارد؟
همه مراجع: به طور كلى گوش دادن به غنا و خوانندگى ديگران (خواه مرد باشد يا زن) حرام است هر چند آهنگى كه همراه آن نواخته مى شود از نوع غير لهوى آن باشد. (احکام ازدواج، پرسمان دانشجویی)
توجه: شرط حرام بودن غناء و یا همراه با موسیقی حرام بودن است که در چند پراگراف بعد در مورد اینکه غنا چیست بیشتر توضیح دادیم.

سوال: گوش‌دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می‏خواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟
آیت الله خامنه ای: اگر صدای زن به‌ صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏ای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست.

حکم گوش دادن به خوانندگی زن / حکم آواز خواندن زن برای شوهر

پرسش: آواز زن برای شوهر خود چه حکمی دارد؟
آیت الله خامنه ای: آواز خواندن زن برای شوهر اشکال ندارد مگر اینکه غناء یا همراه با موسیقی حرام باشد.(اجوبه الاستفادات)
پرسش: آواز خواندن زن براى زنان و براى شوهرش چه به صورت غنا و چه بدون غنا چه حکمى دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی: براى شوهرش و براى سایر زنان بدون غناو بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد اشکال ندارد.(استفتائات سایت آیت الله مکارم شیرازی)
با توجه به اینکه ملاک غنا و یا همراه با موسیقی حرام بودن است در ادامه توضیح می دهیم که غناء چیست.

غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صدای انسان است یا اینکه شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم می‏شود؟ ر

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه: غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش‌دادن به آن حرام است.

پیشنهاد میکنم بخوانید: حکم گوش دادن به موسیقی از نظر مراجع {کامل و جامع}

آیا شنیدن صدای خواننده زن بدون قصد لذت اشکال دارد؟

آیت الله سیستانی: اگر آواز محسوب می شود گوش دادن به آن حرام است و همچنین ـ بنابر احتیاط لازم ـ اگر با آهنگ مناسب مجالس لهو و لعب بخواند هرچند آواز محسوب نشود، و نیز اگر گوش دادن به آن با تلذذ شهوی و یا با خوف وقوع در حرام باشد جایز نیست. و در غیر این موارد مانعی ندارد.

حکم گوش دادن به آهنگ زن توسط زن

آیا گوش دادن آواز زن براى زن هم حرام است؟
آیت الله مکارم شیرای : چنانچه آهنگ و صدا مناسب مجالس لهو و فساد باشد، براى زنان هم جایز نیست.
سوال: هیچ گونه آهنگى نمى تواند مرا از حالت طبیعى خارج سازد. گوش دادن به نوار موسیقى، چه با کلام و چه بى کلام، چه غمگین و چه غیر غمگین، براى من چه حکمى دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی: معیار، افراد و اشخاص نیستند، بلکه کلیّه آهنگهاى متناسب با مجالس لهو و فساد براى همه حرام است، خواه انسان را از حالت طبیعى بیرون ببرد یا نبرد.

3.3/5 - (3 امتیاز)

‫13 نظرها

  1. سلام من دو سوال داشتم
    اولین سوال اینکه بعد از دهه محرم وایام فاطمیه میتوان به موسیقی که حرام نباشد گوش دهم

    ودومین سوال اینکه گوش دادن به آهنگ هایی که خواننده زن است برای زن هم حرام است

  2. سلام گوش دادن آهنگ زنانه توسط یک مرداگرتحریک کننده نباشه ومذکربتونه باگوش دادن آهنگ زنانه هم دین خودشونگهداره اشکالی نداره؟

  3. من یه خانمم و گوش دادن به اهنگای هایده مهستی رو فقط میخام… اما اول خدا.
    میخام بدونم اشکال داره واقعا؟

  4. سلام عزیز. بالا به خوبی توضیح داده شده. خیلی از آهنگ های شاد رو میتونین گوش بدین که غنا نیستن و به شما انرژی میدن ولی به نظرم آهنگ گوش دادن مداوم هم زیاد برای ذهن و مغز خوب نباشه .

    1. سلام عزیز. بالا به خوبی توضیح داده شده. خیلی از آهنگ های شاد رو میتونین گوش بدین که غنا نیستن و به شما انرژی میدن ولی به نظرم آهنگ گوش دادن مداوم هم زیاد برای ذهن و مغز خوب نباشه .

    2. واقعا گوش دادن گوش دادن به اهنگ چه سودی داره؟ چرا وقتمونو صرف چیز های بهتر نکنیم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا