دین و اندیشه

اموات به خواب چه کسانی می آیند + راهکارهای دیدن خواب مرده ها

شهدا و مرده ها به خواب چه کسانی میروند و اینکه چگونه خواب اموات را ببینیم؟

برای خیلی سوال است که اموات به خواب چه کسانی می آیند ؟ و اینکه شهدا به خواب چه کسانی می روند؟ و چطور می توانیم خواب مرده ها را ببینیم ؟ که در این نوشته راهکارهای دیدن خواب اموات را بررسی می کنیم.

اموات - اموات به خواب چه کسانی می آیند + راهکارهای دیدن خواب مرده ها

انواع خواب

خواب‌هایی که انسان می‌بیند، بردو قسم است: رؤیاهای صادقه، و خواب‌های پریشان. یا به تعبیر قرآن: “أضغاثُ أحلام”. در خواب‌های پریشان، مواردی است که قوه ی‌خیال انسان امور گوناگون و بی ربطی را در کنار هم می‌چیند و مرور این تصورات در ذهن، به صورت یک مجموعه و یک خواب نمایان می‌شود، در حالی که هیچ مضمون و محتوای صحیحی ندارد. نظیر این امر حتی در بیداری نیز برای انسان رخ می‌دهد که به آن خیال پردازی می‌گویند و اکثر خواب های انسان‌های عادی‌ای که دغدغه‌های دنیوی یشان فراوان است، از این قسم است. (1) اما خواب‌های دیگر نیز هست که می‌توان آن‌ها را خواب‌های واقعی و رؤیای صادقه نامید که محور بحث اصلی ما هستند. در واقع، ابتدا این تقسیم بندی بیان شد تا متوجه باشیم که شاید دیدن مرده‌ای در خواب، از سنخ خواب‌های پریشان باشد که هیچ واقعیتی ندارد. ما دراین بحث آن ها را کنار می‌گذاریم و درباره ی‌رؤیاهای صادقه بحث می‌کنیم که آیا مرده به خواب ما می‌آید، یا ما نزد مرده می‌رویم یا …؟

اموات به خواب چه کسانی می آیند

اینکه امواب به خواب چه کسانی می آیند به حضور ارواح اموات در دنیا و توجه به وضعیت بستگانشان از یک سو به میزان مقام و منزلت آنان و فراغت از مشکلات خاص آن جهان بستگی دارد. از سویی دیگر به میزان علاقه و رضایت آنان از بازماندگان و میزان توجه بازماندگان به آنان .
از امام کاظم علیه السلام روایت شده که روح اموات به بازماندگان سر می‌زند.
در عین حال توجه اموات تا حدی به توجه ما نسبت به آنها هم مرتبط می شود مثلا اگر بازماندگان با عمل صالح خود روح آنان را از خود راضی کنند و بر سر قبور آنان حاضر شده و پس از خواندن سوره هایی مانند حمد و یازده مرتبه قل هو الله احد و هفت مرتبه إنّا أنزلناه و هدیه نمودن ثواب آن به روح رفتگان توجه آنها را به خود جلب نمایند ،بسته به آزادی عملی که برای آنها ممکن است در برزخ وجود داشته باشد ،عکس العملهایی هم ممکن است از جانب آنها مانند خواب مشاهده نمایند .

بر اساس روايات و هم‏چنين با توجه به ارتباط نسبى كه بدن برزخى با بدن مادى كه در زير خاك پنهان است، دارد. ارواح انسانى در برزخ براساس منزلت و فضايلى كه در دنيا داشته‏اند، امور دنيوى را درك كرده و حتى به خانواده خودسر زده و آنها را زيارت مى‏كنند و اين امر مى‏تواند در هر زمانى و براى هر فردى باشد ولى روز جمعه كمترين ومشخص‏ترين زمانى است كه در روايات وجود دارد، در اين باب تنها به ذكر دو روايت بسنده مى‏كنيم:

۱- اسحق‏بن عمار از امام كاظم (ع) پرسيد: آيا مؤمن خانواده خويش را زيارت مى‏كند؟ فرمود: آرى. گفتم: چقدر؟ فرمود: بر حسب فضايلشان. پاره‏اى از آنان هر روز و پاره‏اى هر سه روز خانواده خود را زيارت مى‏كنند.

اسحق بن عمار مى‏گويد: در اثناى كلام حضرت دريافتم كه مى‏فرمود: كم‏ترين آنان هر جمعه (خانواده خود رازيارت مى‏كنند) پس گفتم: در چه ساعتى؟ فرمود: هنگام زوال خورشيد يا مثل آن، پس خداوند فرشته‏اى را با او روانه مى‏كند تا چيزهايى را به او نشان دهد كه شاد شود و از وى چيزهايى را بپوشاند كه او را غمگين مى‏سازد،((كلينى، محمدبن ابراهيم، كافى، به تصحيح على‏اكبر غفارى، دارالكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۵۰، ج ۳، كتاب الجنائز، ص ۲۳۱، روايت پنجم)).

۲- امام صادق (ع) فرمود: «به درستى كه مؤمن خانواده خويش را زيارت مى‏كند پس آنچه را دوست دارد مى‏بيند وآنچه را ناخوشايند دارد از او پوشيده مى‏شود و به درستى كه كافر خانواده خويش را زيارت مى‏كند پس مى‏بيند آنچه ناخوشايند اوست و از او پوشيده مى‏شود آنچه را دوست دارد. امام (ع) فرمود: پاره‏اى از ايشان هر جمعه زيارت مى‏كنند و پاره‏اى بر حسب عمل خود زيارت مى‏كنند»،(همان، ص ۲۳۰، روايت اول) (محمد بن يعقوب كلينى، اصول كافى، ترجمه سيد هاشم رسولى محلاتى، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت، ج ۴، ص ۴۰۸، حديث ۱۰)) از اين روايت به خوبى معلوم مى شود كه تكامل افراد منحصر به دنيا نيست. بلكه در برزخ هم، براى عده اى خاص امكان دارد، ولى اين حقيقت هم شرائطى دارد از جمله اين كه افراد شايستگى نيل به چنين درجاتى را داشته باشند.(محمد بن يعقوب كلينى، اصول كافى، ج ۲، ص ۶۰۶)

ملاقات برزخيان با يكديگر

از روايات معصومين (ع) استفاده مى شود كه آنان در عالم برزخ يكديگر را مى شناسند و به ديدار يكديگر نيز مى روند. در روايتى حماد بن عثمان از امام صادق عليه السلام نقل مى كند. حضرت در جواب اين سؤال كه آيا ارواح مؤمنان با يكديگر ملاقات مى كنند؟ فرمود: بله، و از يكديگر سؤال مى كنند و يكديگر را مى شناسند و هنگامى كه يكى از آنها ديدى مى گويى فلانى است.

در بعضى روايات با تعبير «تيزاورون» زيارت و ملاقات ها ارواح با يكديگر را بيان مى كنند حتى در بعضى نقل ها از امام صادق عليه السلام آمده است كه وقتى شخصى از دنيا برود ارواح ديگران نزد او آمده و از آنان درباره كسانى كه از دنيا رفته اند يا هنوز زنده اند سؤال مى كنند پس اگر گفت: او هنوز زنده است، به او اميدوار مى شوند، ولى اگر گفت مرده است گويند سقوط كرده است. (زيرا اگر سقوط نكرده بود و به عذاب الهى وارد نشده بود هم اكنون نزد ما بود)

سپس به يكديگر مى گويند او را ترك كنيد و بگذاريد تا از مرارت ها و سختى هاى مرگ آرامش يابد.(بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۶۹ على محمد قاسمى، برزخ پژوهشى قرآنى و روائى، انتشارات مؤسسه امام خمينى ره، ص ۲۱۱ و ۲۵۶)

اما در مورد خواب ديدن اموات و ارتباط و تكلم با آنها دستورى را محدث قمى در مفاتيح الجنان ذكر كرده است كه هر كس خواسته باشد در خواب ببيند يكى از پيامبران و امامان عليهم السلام را يا يكى از مردمان يا والدين خود را بخواند سوره شمس وليل و قدر و قل يا ايها الكافرون و سوره اخلاص و معوذتين قل اعوذ برب الفلق و برب الناس را پس بخواند صد مرتبه سوره قل هو الله احد و صد مرتبه صلوات بفرستد و بخوابد با وضو به جانب راست خواهد ديد هر كه را كه اراده كرده باشد ان شاءالله و تكلم خواهد كرد با او ان شاء الله هر چه بخواهد.(مفاتيح الجنان، ص ۸۱۲، حاشيه مفاتيح)

چگونه خواب اموات و مرده ها را بببینم؟ که به خواب ما بیایند؟

کسی که می خو اهد يكي از نزديكان و والدين خود را ببيند، سوره هاي شمس و ليل و قدر و كافرون و اخلاص و معوذتين (فلق و ناس) را بخواند، سپس صد مرتبه سوره توحيد بخواند، سپس صد مرتبه صلوات بر پيامبر (ص) و آل او بفرستد، آن گاه با وضو و به جانب راست بخوابد، ان شاء الله هر كه را اراده كرده باشد، خواهد ديد و با او تكلّم خواهد كرد.
نيز آمده است:
هر کس اين عمل را در هفت شب به جا آورد، بعد از آن كه اين دعا را بخواند: (ان شاء الله کسی را که اراده کرده در خواب خواهد ديد):
اللّهمّ انت الحيّ الّذي لا يوصف ـ و الايمان يُعرف منه، منك بدت الاشياءُ و إليك تعود، فما اقبل منها كنت ملجاهُ و منجاهُ و ما أدْبر منها لم يكن له ملجأٌ و لا ملجا منك إلاّ اليك فإسئلك بلا اله إلاّ أنت و أسئلك ببسم الله الرّحمن الرّحيم و بحقّ حبيبك محمدٍ(ص) سيّد النّبيين و بحقّ عليٍِّ خير الوصيّين و بحقّ فاطمة سيّدة نساء العالمين و بحقّ الحسن(ع) و الحسين(ع) اللّذين جعلتها سيّدي شباب أهل الجنّة عليهم أجمعين السّلام أنْ تصلّي علي محمّدٍ و آل محمّد(ص) و أن تريني ميّتي (إمامي) في الحال الّتي هو فيها.(3)
البته علاوه بر آن اعمال، تحقق اين امور بستگى زيادى به:
1- خصوصيات روحى شخص زنده همچون: طهارت معنوى و صفاى نفس دارد. بدون قابليت‏هاى لازم چه بسا موفقيت حاصل نشود.
2- متوفی مأذون به ارتباط با عالم دنیا باشد، زیرا برخی افراد به دلیل اعمال شان، سالی فقط یک بار و بعضی چند بار اجازه سر کشی به دنیا را دارند یا روح آنان می توانند با ارواح دیگران ارتباط پیدا کنند. برخی ها هر ماه و یا هر هفته یک بار و شهیدان والا مقام و اولیای الهی هر وقت بخواهند،چنین اجازه را دارند.
3- ممکن است متوفی مأذون به ارتباط باشد، لیکن نمی خواهد و دوست ندارد که با هر کسی ارتباط داشته باشد. از این رو افراد زنده ممکن است اعمال ذکر شده را انجام دهند، ولی نتیجه نگیرند. در این صورت با تکرار آن اعمال و اصلاح نفس خویش و انجام کارهای خیر به نیابت از متوفی امید آن است که بتواند فرد مورد نظر را در خواب ببیند .

سه راهکار دیگر برای دیدن خواب اموات

راه اول برای دیدن خواب مرده

دیدم در بعضی کتب اصحاب امامیه که هر کسی خواسته باشد در خواب، یکی از پیامبران (علیهم السلام) و امامان (علیهم السلام) را یا یکی از نزدیکان و والدین خود را ببیند، سوره های شمس، لیل، قدر، کافرون، اخلاص و معوذتین (فلق و ناس) را بخواند، سپس صد مرتبه سوره توحید بخواند، سپس صد مرتبه صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و آل او بفرستد، آنگاه با وضو و به جانب راست بخوابد، ان شاءالله خواهد دید هر که را اراده کرده باشد و با او تکلّم خواهد کرد.

نوشته شده توسط مرحوم شیخ عباس قمی (ره) در کتاب مفاتیح الجنان به نقل از شیخ کفعمی (ره) در مصباح و محدث فیض (ره) در خلاصه الاذکار

راه دوم برای خواب دیدن اموات

این عمل (راهکار اول) را به جا آورد در هفت شب، بعد از آن که این دعا را بخواند: (ان شاالله خواهد دید هر که را اراده کرده باشد): اللَّهُمَ‏ أَنْتَ‏ الْحَیُ‏ الَّذِی‏ لَا یُوصَفُ‏ وَ الْإِیمَانُ یُعْرَفُ مِنْهُ مِنْکَ بَدَتِ الْأَشْیَاءُ وَ إِلَیْکَ تَعُودُ مَا أَقْبَلَ مِنْهَا کُنْتَ مَلْجَأَهُ وَ مَنْجَاهُ وَ مَا أَدْبَرَ مِنْهَا لَمْ یَکُنْ لَهُ مَلْجَأٌ وَ لَا مَنْجَی مِنْکَ إِلَّا إِلَیْکَ فَأَسْأَلُکَ بِلَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَ أَسْأَلُکَ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ وَ بِحَقِّ حَبِیبِکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ سَیِّدِ النَّبِیِّینَ وَ بِحَقِّ عَلِیٍّ خَیْرِ الْوَصِیِّینَ وَ بِحَقِّ فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ اللَّذَیْنِ جَعَلْتَهُمَا سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ السَّلَامُ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُرِیَنِی مَیِّتِی فِی الْحَالِ الَّتِی هُوَ فِیهَا

شیخ عباس قمی (ره)، کلیات مفاتیح الجنان، حاشیه، صفحه 960 تا 964

راه سوم برای در خواب دیدن مردگان

روش سوم هم اینست که در هنگام خواب به پهلوی راست بخوابید و سوره های شمس، لیل، جهد (کافرون)، توحید و معوذتین (سوره های فلق و ناس)، هر کدام را 7 مرتبه بخوانید و سپس بگویید: “اللهم ارنى فى منامى کذا” که در آن به جای “کذا” نام فرد فوت شده ای که می خواهید در خواب ببینید را بیاورید و بعد از آن بگویید: “اجعل لى امرى فرجا و مخرجا” و سپس بخوابید. اگر در شب اول خواب فرد فوت شده را دیدید که هیچ، اگر نه برای 3 شب اینکار را انجام دهید و اگر باز هم خواب ندیدید تا 7 شب آن را انجام دهید. می توان امیدوار بود که انشاالله اموات خود را در خواب ببینید.

اموات به خواب چه کسانی می آیند + راهکارها

4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا